Billett-systemet Flexus: Oslo-skandalen som kostet skattebetalerne 600 millioner kroner

Nå fjernes brannfellene.

 

Sperreportene etter det feilslåtte Flexus-prosjektet i Oslo fjernes i disse dager. 

Flexus-systemet var et samarbeid mellom NSB, Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk, som skulle gi de reisende ett felles billettsystem å forholde seg til i Oslo-regionen. Det ble brukt 600 millioner kroner på det som i 13 år har stått som ubrukte sperreporter. I 2005 satte Oslo Sporveier opp Flexus-installasjonene på T-banestasjonene på Majorstuen, Nationaltheatret, Stortinget, Jernbanetorget, Grønland og Tøyen. De har aldri vært i bruk.

Den elektroniske billetten Flexus skulle erstatte papirbilletten og barrierer ble satt opp for å hindre sniking, ifølge Aftenposten.

Les også: MDG vil la Nadi (5) reise gratis med pappa hver dag helt til han blir 18 år

Flexus er forlengst stemplet som både «skandale» og «fiasko», og systemet møtte massiv kritikk omtrent fra starten:
* Det ble vanskelig da kontrollørene skulle finne ut om noen av de flere hundre passasjerene som strømmet til og fra, ikke hadde løst billett.
* Flexus-kortleserne fikk kritikk for å være trege og ha dårlig batterikapasitet.
* Det er store brannsikkerhetsutfordringer ved å ha sperrer ved ut og innganger til T-baner midt i Oslo, og det ville måtte mellom 40 og 50 medarbeidere til for å holde sperreportene oppe.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Allerede i 2010 var det klart at sperringene ikke ville bli tatt i bruk. Først nå fjernes de altså endelig.

– T-bane systemet vårt er et åpent og tillitsbasert system, der det ikke er behov for sperreporter, saCathrine Myhren, pressevakt i Ruter til Aftenposten tidligere i høst.