Nyheter

Bilelskeren som vil gjøre Oslo bilfritt

Oslo gikk inn i året med søppelkaos, og fortsatte med heftige E18-diskusjoner, eiendomsskatt, Hafslund-oppkjøp og fjerning av gateparkeringer. Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) tar sommerferie med en god følelse, men skulle ønske noe ugjort.

Nyklippet, sommerkledd, og med kommunikasjonsrådgiver og nyansatt byrådssekretær som anstand, tar byrådslederen imot Dagsavisen på sitt kontor i rådhuset. Minst like stort som ordførerens, og med Munch på veggene.

– Du har snart sittet som byrådsleder for Oslo i to år. Har tida svart til forventningene?

– Det har vært morsomt, arbeidsomt og krevende, noe jeg hadde forventet. Jeg er fortsatt sånn at jeg klyper meg i armen når jeg går inn i rådhuset. Det er en fantastisk arbeidsplass i et vakkert bygg. Jeg er stolt av å være en del av det, sier Johansen.

Les også: Her begynner bilfritt byliv

Bilfritt byliv

Arbeidsomt har det definitivt vært det siste halve året. Noe av det siste bystyret gjorde før de tok sommerferie, var å vedta byrådets innstilling om et bilfritt byliv. Allerede nå er flere parkeringsplasser på gatenivå fjernet, og erstattet med benker og planter.

– MDG er forkjempere for sykler og kollektivfelt, og vil ha bilene vekk fra sentrum. Er deres syn på dette likt Aps syn, eller handler det mest om en politisk hestehandel her?

– Det er et veldig godt spørsmål, sier Raymond Johansen og setter seg ytterst på sofaen.

– Ap har etter 20 år i opposisjon et veldig radikalt syn på bilfritt sentrum. Bilfritt byliv er noe Ap har programfestet for mange år siden. Så bilfritt sentrum er Arbeiderpartiets idé, sier han.

– Så selv uten MDG i byråd ville gateparkeringen i sentrum blitt fjernet?

– Vi ble enige om retningen i byrådsforhandlingene mellom Ap, MDG og SV på Østmarksetra. Jeg mener at det å lede en koalisjon gjør oss bedre. Jeg får masse spennende innspill fra politikere med annen bakgrunn enn oss i Arbeiderpartiet. Det hender at enkelte av oss ønsker å snakke mer om eldre og skole enn sykkel og parkering. Men sykkel og transport er et tema rundt kjøkkenbordet til folk. Det berører deg hver dag, om prisene går opp på T-banen eller om parkeringsplasser fjernes, sier byrådslederen.

– I byråd er det slik at ingen kan komme og tro at de får igjennom saker uten endring. Jeg har satt foten ned flere ganger. Min oppgave er å konkludere etter at vi er blitt enige.

For deg med ♥ for Oslo: Følg oss på Facebook!

Bilentusiast

Byrådet har fått mye kjeft for å være bilfiendtlige. Selv er Raymond Johansen en stor bilentusiast, og han elsker å kjøre bil.

– Noe av det beste jeg vet er å sette meg i bilen, rulle ned vinduene, og ha opera eller gammel blues på full guffe. Da lever jeg, smiler Johansen.

– Dette er ingen motstand mot bilen. Men i et funksjonelt sentrum, har ikke bilen noen dominant rolle fordi det er ineffektivt. Kø er ineffektivt. Det tar i dag lengre tid fra øst til vest enn det gjorde med hest og kjerre før bilens tid, sier Johansen.

I E18-saken ble byrådet reglerett overkjørt av Arbeiderpartiet i Stortinget, som gikk inn for en helhetlig utbygging.

– Jeg skjønner de som bor der ute og ønsker en helhetlig byutvikling. Men det jeg ber om er respekt og forståelse for, er at vi ikke ønsker flere biler kanalisert inn til Oslo. Derfor er det legitimt for oss å bry oss om veiløsningen inn til Oslo, sier byrådsleder Johansen.

– Siste ord er ikke sagt i denne saken, sier han ettertrykkelig.

Les også: Sikkerhetsekspert skeptisk til "Raymobilen"

Morgengave

Året fikk den verst tenkelige startet for byrådet. Det forrige byrådets morgengave til det nye, var at all avfallshenting var samlet i ett Veireno-rike.

Det gikk ikke bra, og fortsatt sliter de med ettervirkningene.

Mens byråder og politikere klødde seg i sine byråkratiske hoder, flommet avfallet i hovedstadens gater.

– Det ble begått mange feil i denne saken. Et transportfirma, som hadde litt erfaring med renovasjon, fikk ansvaret for alle fire rodene i byen. Alle eggene ble lagt i én kurv. Om dette var en morgengave fra det forrige byrådet, vet jeg ikke, men det var ingen god løsning, sier avfallsminister Johansen.

Fortsatt er det ikke helt ryddet opp.

– Situasjonen har vært og er krevende. Det tar tid å få på plass nok biler, lære opp ansatte og få innarbeidet rutene. Fortsatt vil det komme klager, noe vi egentlig er glad for. Det betyr at folk bryr seg om de kommunale tjenestene, sier byrådslederen.

Les også: Oslo kommune tar selv over søppelhentingen

Angrer på «byregjering»

Halvåret har rullet og gått. Forslag har kommet, komiteer har vurdert og innstilt eller forkastet, og bystyret har stemt. Stort sett til byrådets fordel, med Rødt som politisk støttespiller.

I barnehagepolitikken kan man få inntrykk av at det er Rødt som bestemmer. Ikke minst når det gjelder kommunale barnehager kontra private.

– Artig at dere i media og i opposisjonen tror det, sier Raymond Johansen med et smil.

– Oslo har hatt de lengste køene og det dårligste pedagogiske tilbudet. Det gamle byrådet hadde en avtale med Frp, hvor det var forbudt å bygge kommunale barnehager. Men med hjelp av en moderat eiendomsskatt, bygges det nå flere barnehageplasser enn noen gang. Fortsatt er det 60 prosent private barnehager i Oslo. Private barnehager vil fortsatt være viktig for Oslo. Oslo kommune har godkjent flere private aktører enn det er gitt avslag til. Jeg er glad i private barnehager, men synes det er for få ideelle. Det som bekymrer meg, er at disse aktørene tar ut hundrevis av millioner i utbytte både innen barnevernet og barnehager, sier han.

– Dere er halvveis i dette byrådsløpet. Hva er dine hjertesaker framover?

– For meg framover er det eldreomsorgen. Vi lever lenger og har anledning til å bo hjemme. Men mange føler en stor grad av ensomhet og hjelpeløshet. Vi vil tilrettelegge for at de eldre skal ha det godt, og vil ansette flere i hjemmetjenesten. Vi vil legge til rette for en aldersvennlig by. Her er eiendomsskatten en del av finansieringen, sier han.

Men én ting angrer Raymond Johansen på etter snart to år i byrådslederstolen.

Ideen om å kalle byrådet for byregjering.

– Det var ikke noe godt politisk håndverk. Jeg feilberegnet det forslaget, sier byrådslederen.

– Byrådet er de som bestemmer, og er ikke noe råd i tradisjonell forstand. Det gamle byrådet kalte seg i alle år for «City Government», og jeg trodde det var et innarbeidet uttrykk som kunne oversettes til byregjering. Sånn personlig synes jeg ikke ordet byregjeringssleder er noe bedre enn byrådsleder. Dette var et pedagogisk uttrykk overfor byens befolkning for å vise hvem som hadde ansvar. Og noen så sitt snitt til å drite oss ut. Men dette var min feil, sier han.

Les også: Raymond Johansen gir opp å bli byregjeringsleder

Bilbranner bekymrer

Den siste tida har noen av Oslos østlige bydeler vært preget av uro og bilbranner, noe som også bekymrer byrådslederen.

– Nå vet jeg ikke om gjerningsmennene er tatt, men debattene rundt dette har vært interessante, hvor noen allerede har pekt ut gjerningsmennene og bakgrunnen. Vi har sett det samme i forstedene i Frankrike, hvor pøblene står oppå bilen som brenner og vil ta en fight. Her stikker de. Jeg vet ikke om det handler om hærverk, svindel eller hvem som er tøffest i gata. For meg er det viktig at alle i Oslo skal føle seg trygge. En bilbrann gir følelsen av utrygghet. Det er satt av ekstra ressurser hos politiet for å løse dette. Jeg er veldig stolt av at Oslo er en flott by å bo i, sier han.

– Oslo er en delt by med mange utfordringer. Oslo har tre bydeler med høyere arbeidsløshet enn Vestlandet. Der har vi et sosialt problem, og vi må se etter sosiale virkemidler. Det er særlig nyankomne innvandrere, som ikke er inne i samfunnet, som får sosiale problemer, sier han.

– Din ene tvillingsønn Sebastian sa i et intervju da du ble byrådsleder at Oslo er heldig som får ham som ny byregjeringsleder. Er Oslo det?

– I hvert fall har Oslo fått en byrådsleder som har bodd 56 år i Oslo. Alle besteforeldrene mine er fra Oslo, og jeg er fra Groruddalen. Jeg har hjerte og sjel for byen og er veldig glad i Oslo. Men andre får svare på om jeg er et godt valg. Jeg har et offensivt byråd og jeg har vært en fremoverlent byrådsleder som har fremmet kontroversielle ting som har skapt mye debatt. Men det er prisen å betale, avslutter byrådsleder Raymond Johansen.

Mer fra Dagsavisen