helsefare: NOx-utslippene fra de mange dieselbilene i Norge innebærer en betydelig helsefare. FOTO: ARNE OVE BERGO

Ber regjeringen gjøre som USA

Regjeringen bør gjøre som USA og innføre strenge utslippskrav for dieselpersonbiler, mener Geir Høibye, spesialrådgiver i Næringslivets NOx-fond.

– Fordi kravene til dieselbiler er så mye strengere i USA, er det mange modeller som er til salgs i Norge, som ikke selges der. Nå bør vi se til USA, og innføre tilsvarende krav her til lands også, for det er jo ikke slik at vi trenger de forurensende dieselpersonbilene, påpeker Høibye.

LES OGSÅ: Er billigere å forgifte byene

3,4 prosent

En konsekvens av de strenge amerikanske kravene er et så langt minimalt salg av dieselbiler sammenlignet med salget av bensinbiler. Av de om lag 250 millionene biler på amerikanske veier, er ikke mer enn rundt 7,4 millioner dieselbiler, ifølge greencarreports.com. Det tilsvarer en andel på 3,4 prosent.

I Norge er dieselbilandelen vesentlig høyere, ifølge en oversikt i forslaget til statsbudsjett for neste år:

Før 2001 var under 10 prosent av de nye personbilene som ble solgt i Norge, dieselbiler.

  • I 2006 hadde andelen økt til nesten 50 prosent, omtrent samme nivå som i EU.
  • I 2007 var nær 75 prosent av de nye personbilene dieselbiler. Andelen holdt seg omtrent like høy fram til 2011.
  • Fra 2011 til 2014 falt andelen dieselbiler til 49 prosent, og i de åtte første månedene i år ble andelen ytterligere redusert til 41 prosent.

– Men det betyr ikke at vi kan være fornøyde, siden forurensningsnivået i byene fortsatt er altfor høyt, påpeker Høibye.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Billigere å forurense

Onsdag kunne Dagsavisen forklare hvorfor det fortsatt er så populært å kjøpe dieselbil i Norge:

For fire år siden var literprisen på diesel og bensin omtrent den samme. Nå er dieselen halvannen til to kroner billigere enn bensinen.

Både veibruksavgiften og CO₂-avgiften for dieselbiler er lavere enn for bensinbiler.

I USA kan dieselpersonbiler være langt dyrere enn sammenlignbare bensinbiler, og der har dieselen dessuten lenge vært dyrere enn bensinen. Volkswagens bevisste juks med NOx-utslippene fra sine dieselbiler, vil nok sørge for fortsatt begrenset interesse for dieselbiler i USA.

Næringslivets NOx-fond har siden 2008 bidratt til en reduksjon av NOx-utslippene med 29.000 tonn. Avtalen med regjeringen tilsier et ytterligere kutt på 5.000 tonn.

– Mange av våre tiltak går på sjøfart og omlegging til gassdrift i skip. Vi jobber også med utslippskutt i industrien og innen olje og gass. Men for luftkvaliteten i de store byene er det dieselbilen som er den store synderen, påpeker Høibye.

LES OGSÅ: Sier ja til lavutslippssoner