Slik så det ut da statsminister Erna Solberg dannet sitt parlamentariske grunnlag med Frp-leder Siv Jensen, KrF-leder Knut Arild Hareide og Venstre-leder Trine Skei Grande. I dag samles de på samme sted for å diskutere samarbeidet. FOTO: CORNELIUS POPPE/NTB SCANPIX

Bensinkrangel på trappene

Grunnlaget for neste års budsjett legges nå. En trøblete høst kan unngås dersom regjeringen tør å røre avgiftene på bensin og diesel, varsler sentrumspartiene.

I dag møtes de borgerlige partilederne igjen i Nydalen, der samarbeidsavtalen så dagens lys for 2,5 år siden.

Partene er blitt enige om å ha et halvårlig møte for å oppsummere og snakke sammen om temaer som kan bli særlig krevende i tida framover.

Selv om få tror det blir høy temperatur under dagens møte, står en rekke konfliktsaker på menyen: Budsjett, asyl, arbeidsledighet og grønt skifte er ingrediensene.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Grønn uenighet

Neste års statsbudsjett blir også tema i Nydalen, og det utløser debatt om både klima og skatt:

Etter budsjettrunden i fjor høst, hvor Venstres stortingsgruppe ville droppe budsjettavtalen med regjeringen, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til Dagsavisen at statsministeren forpliktet seg til å øke avgiftene på bensin og diesel i 2017-budsjettet.

«Skal vi få ned utslipp og begynne det grønne skatteskiftet, kommer vi ikke utenom avgiftene på bensin og diesel», sa Skei Grande den gang.

– Hvis Frp skal skape flertall rundt de skattelettelsene de vil ha, skjer det bare igjennom oss og et grønt skifte, sier Venstre-lederen i dag.

Dette skrev Arne Strand etter budsjettforliket sist høst: Solberg/Jensen vakler videre

Tynnslitt tillit

Parallelt med møtet i Nydalen møtes en borgerlig arbeidsgruppe som jobber med å følge opp anbefalingene fra Grønn skattekommisjon.

Målet er å øke skatt og avgifter på CO2-utslipp og lettelse på andre avgifter og skatter som promoterer miljøvennlig adferd.

Men flere kilder i arbeidsgruppen Dagsavisen har snakket med, har ikke tro på at det blir noe enighet på de kontroversielle punktene.

Hans Andreas Limi, som sitter i arbeidsgruppa, sier Frp ikke vil gå med på «symboltiltak som ikke gir merkbar effekt».

– Avgiftsnivået på bensin og diesel er i dag på topp sammenlignet med andre bransjer. Grønn skattekommisjon peker selv på at det ikke er noe mer å hente på å øke bensin og diesel. Det kommer ikke til å føre til mindre bilbruk. Samtidig ser vi at landbruket ikke betaler avgift på sin forurensning, sier Limi til Dagsavisen kjørende på vei til Stortinget.

Det er ikke bare avstanden mellom Venstre og Frp som har en «skarp situasjon», men tilliten mellom forhandlingspartiene er også tynnslitt.

Lekkasjer under budsjettforhandlingene i høst hjalp ikke på.

LES OGSÅ: Trafikken vokser

– Ikke vært lavere

På telefonen fra en annen bil sier Venstre-nestleder Terje Breivik at det ut ifra forpliktelsen i budsjettforliket er åpenbart at regjeringen må ta på alvor at utslippene må kuttes dramatisk.

– Og transport og petroleumssektoren står for en tredjedel av de norske utslippene, sier Breivik.

Limi kaller det «snevert».

– Jeg må bare ta til etterretning at Venstre er ensidig opptatt av bensinpriser. Jeg mener det er et ganske snevert syn når vi skal diskutere et helhetlig grønt skatteskifte, sier Limi.

LES OGSÅ: På vei mot halverte utslipp?

KrF: Kommer ikke unna

– Hadde ikke oppfølging av Grønn skattekommisjon blitt en del av budsjettforliket, så hadde det ikke blitt en avtale, sier KrFs Kjell Ingolf Ropstad.

– Budsjettforslaget for 2016 var ikke godt nok på miljø. Det er det viktig at regjeringen tar innover seg slik at forhandlingene om neste års budsjett kan gå lettere, sier Ropstad.

Statsminister Erna Solberg (H) understreket i Politisk kvarter på NRK mandag at transportsektoren ikke kommer til å slippe unna når det skal brukes økonomiske virkemidler for å redusere norske klimautslipp. Det tenker Ropstad er et viktig signal.

– Vi kommer ikke unna at transportsektoren også må kutte utslipp hvis vi skal nå utslippskuttmålene våre, sier Ropstad.

Trafikketatene skrev i sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for 2018–2029 at klimautslippene fra transport må halveres innen 2030.

LES OGSÅ: Vi reiser mer kollektivt

32 forslag

Venstres delegasjon i Nydalen skal også servere samarbeidspartiene 32 forslag for hvordan skape nye grønne arbeidsplasser.

– Dette er vårt ærend på dagens møte. Oljearbeidsplassene vil sakte, men sikkert forsvinne, derfor må vi skape grønne arbeidsplasser, for det er de som skal vare, sier Skei Grande til Dagsavisen.

Venstre vil blant foreslå:

  • Et miljøskjerpende skatteskifte for petroleumsindustrien.
  • Styrking av de selvstendig næringsdrivende.
  • Forslag til hvordan sørge for at offentlig sektor tar grønnere valg.

LES OGSÅ: Her kan det bli superveier for syklister