Sultan i krysset Thorvald Meyersgate og Helgesens gate på Grünerløkka har lagt ned og flyttet. Innfelt: grünerløkkaboer Lina Lipanek. FOTO: Mimsy Møller og privat

– Beklager virkelig at jeg ødelegger Grünerløkka for deg

Nedleggelsen av grønnsakshandleren Sultan på Grünerløkka har avstedkommet opphetede diskusjoner om bydelens sjel.

Nedleggelsen av den populære matbutikken Sultan på Grünerløkka har engasjert nye og gamle Løkka-innbyggere.

I Dagsavisen tirsdag 1. mars, uttrykket flere naboer misnøye ved at Grünerløkka stadig tas over av kjeder. Monica Winther, Løkka-beboer i 20 år, mener:

– Før var Løkka et trivelig sted. Nå har det søren meg blitt en catwalk.

Les også: Næmmen, se! Enda en ny restaurant!

Facebook-temperatur

Debatten har fortsatt, blant annet på Dagsavisens Facebook-side. Der skriver Sigurd Jensen:

– Jeg er oppvokst på Grünerløkka og er nå 40 år. Nå er det bare innflyttere omtrent som bor der. Nå er det innflytterne som mener at Grünerløkka er i ferd med å bli ødelagt?

Lina Lipanek, som har bodd på Løkka i to år, følte seg truffet, og skrev blant annet:

– Beklager virkelig at jeg ødelegger Grünerløkka for deg, og for at jeg ikke er et «ekte Grünerløkka-menneske.

På telefon sier Lipanek at hun forstår godt at folk føler eierskap til stedet de er oppvokst.

– Men man kan ikke akkurat sette Løkka på UNESCOs verdensarvliste, heller. En bydel utvikler seg. Man kan ikke påberope seg eierskap og definisjonsmakt, sier hun. I likhet med Fossen tror Lipanek at forbrukeren spiller en viktig rolle i å bevare de små butikkene.

– Det at kjeder tar over er ikke unikt for Løkka. Vi har et felles ansvar som forbrukere, sier hun.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Fortjener de ikke bedre

Grønnsaksbutikken Sultan, som har vært på Grünerløkka i 24 år, har måttet forlate lokalene, og kafékjeden Espresso House er spurt om å overta. Grunnen er oppgitt å være at husleien på 150.000 kroner måneden ble for mye for eierne

I en artikkel i Aftenposten, som først meldte om nedleggelsen, lørdag går det frem at Sultan har misligholdt leieavtalen, at omsetningen har gått kraftig ned de siste årene, at det har vært regnskapsrot og at naboer i bygården på Grünerløkka utrykker tilfredshet med at grønnalshandleren nå har flyttet. Avisen beklager også at det har blitt skapt et inntrykk av at Espresso House har presset ut Sultan fra lokalene på Grünerløkka.

Samfunnsgeograf, urbanist og «Bydoktor» Erling Fossen, mener at forbrukeren som har ansvaret for å holde de enestående butikkene populære nok til at de overlever.

– Forbrukeren – altså meg og deg – må bli mer avanserte konsumenter. Hvis den jevne Løkka-beboer elsker å gå på Espresso House fortjener de ikke bedre, sier Fossen.

Mangfold i bydelen

Erling Fossen sier at for å bevare en mangfoldig bydel trengs det «en troika» av tiltak:

– Langsiktige leieavtaler, unike konsepter og avanserte konsumenter. Gårdseieren må tilby en fornuftig prissetting av førsteetasjene, siden det er her attraktiviteten til et sted lages. Byen består av et mangfold av mennesker, som følgelig krever et mangfold av butikker, sier han.

Les også: Husker du brødrene Hallén på Grünerløkka?