Nyheter

Bajas på Bøler

Det ser ut til at Ole Endresen er fast bestemt på å bli Norges motsvarighet til Guy Ritchie. Det er lett å like.

Dagsavisen anmelder

Bilde 1 av 2

3

KOMEDIE

«Wendyeffekten»

Regi: Ole Endresen

Norge, 2015

Vi trenger flere produktive sjangerregissører i Norge, særlig av den typen som er mer interessert i lage film for publikum enn seg selv. Det er lett å like Endresens vilje til å underholde, men det holder dessverre ikke med bare viljen. Dessuten vrient å unnskylde fyrens mangel på fingerspissfølelse når det gjelder dialogføring. Greit nok at filmene til Endresen utspiller seg i et parodisk parallellunivers som bare har sporadiske likhetstrekk med den vi andre befinner oss i, det hadde allikevel vært en fordel om figurene hans snakket som noe i nærheten av normale mennesker. Replikkene her er virkelig norsk film på sitt aller norskeste, og det er absolutt ikke ment som et kompliment. «Wendyeffekten» følger videre i samme spor som fjorårets «Jakten på Berlusconi». Jeg antar at dette kvalifiserer som en slags oppfølger, siden noen av de samme bifigurene dukker opp igjen, inklusive Morten Ramms smånerdete Økokrim-etterforsker Svenn.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

En eksentrisk krimkomedie i «Snatch»-stil fra Bølers beinharde underverden, som ifølge åpningsteksten er basert på en sann historie. Ikke helt overbevist. Svenns etterforskning av Bølers gamblingmiljø leder til en korpulent regnskapsfører (Nils Jørgen Kaalstad) for en illegal bank, som har sagt seg villig til å bytte et nettbrett fullt av informasjon mot en ny identitet for seg selv og kjæresten Wendy (Linn Skåber). Problemet er at Wendy er Bølers eneste luksusprostituerte, og bankieren bare en av de faste kundene hennes. Problemet er dessuten at Kripos-etterforskeren Sylfest Dreyer (Christian Skolmen) vikler seg inn i etterforskningen, med sin egen lurvete agenda. Et tredje problem er at bankieren forsvinner, og etterlater en låst safe full av illegale millioner. At ingen andre klarer å åpne denne safen står i fare for å velte den økonomiske infrastrukturen på Bøler, og forårsake en ny bankkrise i miniatyr.

Karismatiske Kristofer Hivju dukker opp som en psykotisk gangster med spikerpistol, Hege Schøyen er tilbake noen minutter som hans mamma Vigdis, mens telefonterroristen Atle Antonsen gjør et raskt gjestespill som biltauer. «Wendyeffekten» er befolket av dyktige kjentfolk, men flere av dem snubler stadig i de umusikalske replikkvekslingene. Christian Skolmen er fornøyelig ute av kontroll som luguber Kripos-villmann, og Linn Skåber er et lunt midtpunkt. Det er imidlertid et problem at filmen såpass tonedøv, triviell og sjeldent tilstrekkelig morsom – særlig med tanke på at Endresen har regissert episoder av oppriktig gøyale «Etaten» og «Uti vår hage». Det er vanskelig å forestille seg at noen leste manuset til «Wendyeffekten», og med hånden på hjertet følte at: «nei, her behøver vi ikke forandre på et eneste ord. La oss freste rett i gang med opptakene, dere!». Det er lett å sette pris på hva Endresen prøver å få til her, og like lett å bli skuffet over at han fortsatt ikke helt får det til.

LES OGSÅ: Fyllekalas med døden