Partiet fremmer derfor en rekke forslag til bilbegrensende tiltak som kan bedre luftkvaliteten, i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet.
I går skrev Dagsavisen at de nye grensene for svevestøv, som klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) har ønsket fra 1. januar, ikke er strenge nok.
– Ut fra en rent helsemessig vurdering burde de nye kravene vært strengere, uttalte avdelingsdirektør Per Schwarze i Folkehelseinstituttet.
Her følger tiltakene SV mener Stortinget må pålegge regjeringen å iverksette senest i løpet av vårsesjonen:
Legge fram tiltak som kan bedre luftkvaliteten i byene og begrense biltrafikken på riksveiene ved høy forurensing.
Få på plass et regelverk for miljødifferensierte bompenger.
Sikre at rushtidsavgift kan innføres i eksisterende bompengeordninger.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
SV ønsker i tillegg å utrede innlemmelse av partikkelforurensning som en del av engangsavgiften på nye biler fra 2017.
Partiet vil dessuten gi kommunene tillatelse til selv å fastsette nivået på lokale piggdekkgebyr, eller gi kommunene ulike satser å velge mellom ved innføring av piggdekkgebyr.
En endring av de nasjonale målene for nitrogenoksider og svevestøv, slik fagetatene har anbefalt, står også på lista. I tillegg etterlyser SV lovforslaget som gir kommunene hjemmel til å opprette lavutslippssoner. 3. november skrev Dagsavisen at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ikke kunne love slike soner heller ikke denne vinteren.