Nyheter

Advarer mot ulovlige sparkesykler

– Det hjelper ikke å handle «i god tro». Som fører er du ansvarlig, sier Elbilforeningen. De advarer folk mot å kjøpe elektriske sparkesykler som går for fort.

De populære elektriske sparkesyklene sidestilles med sykkel i regelverket. Det betyr at de defineres som elektriske kjøretøy, og at motorens toppfart ikke kan overstige 20 kilometer i timen.

Fartssperren må være satt av produsenten, og er sperren fjernet slik at sparkesykkelen får en høyere toppfart, vil den ifølge regelverket bli definert som motorvogn.

– Vi får stadig henvendelser fra folk som enten skal kjøpe eller har kjøpt. Mange er ikke klar over regelverket og kjøper en ulovlig sparkesykkel, forteller Hulda Tronstad, seniorrådgiver i elektrisk mobilitet i Norsk elbilforening.

Hun mener årsaken er manglende kjennskap til det nye regelverket.

Les også: «Det er et spørsmål hvor mange elsparkesykler Oslo trenger, eller tåler»

– Vi ser at mange som selger disse, faktiske ikke opplyser om bruksområdene, eller at det står med svært liten skrift, sier Hulda Tronstad.

I tillegg til fart, stilles det også krav til lydsignal, bremsing, merking, lys og reflekser. Det er ikke påbudt å bruke sykkelhjem, men Statens vegvesen oppfordrer generelt alle syklister til å bruke dette.

Mer fra Dagsavisen