Oslo

Ny bok: Slik bør vi snakke med barn om overgrep

Hvordan skal vi snakke med barn om overgrep? Det har forfatter Selja Maria Siggerud forsøkt å formidle i den nye barneboka «Ikke tull med småen».

«Ikke tull med småen» er en bok som skal hjelpe voksne å ta den vanskelige praten med små barn om seksuelle overgrep.

– Nå som samfunnet har vært nedstengt så lenge kan det ha skjedd mye vondt og vanskelig i mange barns liv. Derfor ville jeg skrive en bok for barn fra fire år og opp. Det som er fint er at de ennå ikke har lært at det er flaut, tabu eller skambelagt, slik at de kan være mer åpne, sier forfatter og spesialpedagog Selja Maria Siggerud.

I boka tar hun opp aktuelle temaer som barn opplever i hverdagen som følelser, hemmeligheter, hva voksne har lov til og ikke lov til å gjøre.

– Det er en bok voksne skal lese sammen med barna og snakke rundt. Derfor følger det med en veiledning til de voksne som også kan lastes ned fra nettet, forklarer Selja Maria Siggerud, som er utdannet lektor med tilleggsutdanning innen spesialpedagogikk. Hun har i flere år jobbet i småskolen som spesialpedagog, og vært pålagt å snakke med små barn om vanskelige temaer.

– Det finnes noe bra materiale for de eldre barna, men da kan det være litt for sent. Og da jeg begynte å skrive fant jeg ingen ting for de minste.

Vanskelig også for voksne

«Småen» er en liten hvit kanin, og i boka får han besøk av en barnevakt, en hare, som oppfører seg ekkelt. Selja Maria Siggerud tenker at når karakterene i boka er dyr, så gjør det temaet mer tilgjengelig og enklere å snakke om for barn. Boka er illustrert av Morten Hornburg, og ifølge utgiverne på Skamløst Forlag går 10 prosent av pengene fra boksalget til Stine Sofie Stiftelsen.

Kan ikke det å snakke om overgrep sånn ut av det blå gjøre barn engstelige?

– Det er et vanskelig tema. Men dette er også noe som skal inn i pensum, og som de som jobber i barnehager skal ta opp i forbindelse med kropp og barns seksuelle helse. Selvfølgelig er det er vanskelig for en lærer eller barnehageansatt hvis de bare får et slikt emne og vær så god, dette skal du fortelle og lære barna om, liksom. Det er derfor jeg ville skrive denne boka, som også kommer med en veiledning til de voksne om hvordan man skal snakke med barn når man tar opp emnet, forklarer hun. Veiledningen kan lastes ned fra hjemmesiden ikketullmedsmåen.no

I boka skremmes Småen til taushet. Håpet er at barn ikke skal la seg skremme av slemme voksne.

Tegn på overgrep

Selja Maria Siggerud sier at det er vanlig å bruke såkalte samtalebilder når man snakker med små barn om overgrep.

– Selv har jeg brukt bilder med mus i forskjellige vanskelige settinger, det er en fin måte å la barna fortelle hva de forbinder med det de ser. Men jeg har tenkt at vi tenger noe mer konkret om dette emnet, fordi vi vet at barn kan oppleve vonde ting og holde det hemmelig i årevis, gjennomsnittet er 16 år. Nettopp derfor er det viktig å komme tidlig inn og lære barn å skille mellom hva som er lov og ikke lov at voksne gjør, sier Selja Maria Siggerud.

Saken fortsetter under videoen

– Voksne er nødt til å bestemme mye over barn og barnas kropper, for eksempel i forbindelse med at de må dusje, pusse tenner og så videre. Og da er det fint å kunne ha snakket med dem hvor grensen går med tanke på utforskning, hva som er greit at voksne gjør i forbindelse med stelle-situasjoner og så videre.

Åpenhet er bra

Det er mye fokus på tematikk rundt incest og overgrep, og Selja Maria Siggerud sier det er noen tegn som gjør at skolelærere og barnehageansatte er ekstra på vakt.

– Noen blir veldig stille, andre blir utagerende og sinte, mens andre igjen kan begynne å tegne tegninger bare i svart. Om vi voksne ser sånne tegn må vi også være trygge på å kunne ta det opp, og ta traumatiserte barn på alvor. Da slipper vi at barnet går å bærer på det vonde i årevis, sier hun.

Trenger du å snakke med noen?

Alarmtelefonen for barn og unge – 116 111

Landsdekkende telefon for incest- og seksuelt misbrukte – 800 57 000

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

---

Viktige punkter fra veiledningen

* Voksne anbefales å øve på å lese boka og snakke om disse temaene sammen, før de introduserer boka og temaene til barna

* Les gjerne i små grupper med barn

* Bruk tid på å se på bildene. Snakk om hva dere ser. Snakk om ansiktsuttrykk og kroppsspråk. Hva tror dere kommer til å skje nå? Se på bildene før dere leser teksten til hver side.

* Det er viktig at barn har kjennskap til ord og begreper rundt følelser og kropp før dere leser boka med dem. Forklar eventuelle vanskelige begreper underveis.

* Bruk tid på å høre på det barna har å si, og vis at du lytter og at du tåler å høre det de forteller.

* Om et barn sier noe du synes er bekymringsfullt, meld fra videre til leder eller ressursperson. Barnehager og skoler bør ha en beredskapsplan for hvordan de skal gå fram i slike saker.

---


Mer fra Dagsavisen