Nyheter

Ikke på skinner

Innstilte tog og problemer med sporet. Nok en dag går togtrafikken rundt Oslo ikke på skinner.

– Ja, jeg er en lettere irritert togpendler, fastslår Hans Toftelien, som har pendlet togstrekningen Ås–Oslo i nærmere 30 år.

I dag tidlig tok han Mosse-toget fra Ås klokka 07.49. Normalt skulle han vært på Oslo Sentralstasjon en halvtime senere, klokka 08.19. I dag tok turen over dobbelt så lang tid. Først en time og 15 minutter etter at han reiste fra Ås sør i Akershus, var han framme på Oslo S.

– Jeg har fleksitid på jobben men skulle gjerne brukt den til andre ting enn togforsinkelser, sier Toftelien.

Flere lokaltog på Østfoldbanen ble forsinket og innstilt i formiddag som følge av problemer med togsporet ved Ljan, opplyser Jernbaneverket. Strekningen Holmlia-Ljan var delvis stengt for trafikk, noe som berørte fem linjer.

Beskjed om å gå av

Da Mosse-toget fra Ås kom til Ski, fikk passasjerene beskjed om å gå av – uten nærmere informasjon, ifølge togpendleren.

– Etter hvert fikk vi beskjed om at vi kunne gå på toget fra Göteborg, men det droppet jeg. Det er alltid stappfullt og ståplass fra Ski til Oslo var jeg ikke lysten på, forteller Toftelien.

Når han blir spurt om hvordan han som togpendler gjennom nesten 30 år har opplevd utviklingen, svarer han slik:

– Det har vært en evig debatt om den nye Follo-tunnelen. Diskusjonen om nytt dobbeltspor på Østfoldbanen har vart like lenge som min egen togpendling. Jeg husker til og med at politikerne utrolig nok diskuterte å fjerne dagens trasé langs fjorden og bruke plassen til firefelts motorvei, forteller Toftelien.

Ikke tatt ansvar

Han mener årevis med togproblemer, forsinkelser og innstillinger skyldes politikere som verken har tatt ansvar eller har vært i stand til god langtidsplanlegging. Han mener perioden under daværende samferdselsminister Torild Skogsholm (V) i Bondevik II-regjeringen er et godt eksempel, og hevder konsekvensene av at hun sparket et stort antall nøkkelpersonell har ridd jernbanen som en mare.

– Tapet av denne kompetansen var formidabel, og endte med at man måtte hente inn dyr ekspertise fra utlandet. Det er vanskelig å forstå logikken i de beslutningene som tas, sier Hans Toftelien til Dagsavisen.

Likevel er det ikke noe alternativ for togpendleren å kjøre bil.

– Da vil jeg bruke to timer til jobb hver eneste dag. Så det er ikke aktuelt, fastslår han.

Mer fra Dagsavisen