Nye Løren T-banestasjon er på plass, og åpner etter planen i april 2016. I går lovet Erna Solberg nye T-banekroner til Oslos kollektivsatsing. FOTO: HELLE GANNESTAD

Erna lover tunnel

Erna Solberg lovet i går at staten skal finansiere halve den nye T-banetunnelen gjennom sentrum.

Old-Oslo

I går besøkte statsminister Erna Solberg (H), byrådsleder Stian Berger Røsland (H) og samferdselsbyråd Guri melby (V) nye Løren T-banestasjon, som åpner i april 2016. Der lovet statsministeren gull og grønne skoger for kollektivsatsinger i Oslo framover.

– Regjeringen skal bistå med 50 prosent finansiering av alle store kollektivsatsinger i de store byene framover. Den nye sentrumstunnelen er inne i den satsingen, sier Erna Solberg til Dagsavisen.

I den pakka ligger også byggingen av den nye Fornebubanen og T-bane ut til Ahus i Lørenskog.

LES OGSÅ: - Staten skal bidra til Ahusbanen

20 milliarder

T-banetunnelen gjennom Oslo sentrum strekker seg fra Tøyen til Majorstua, og er avhengig av en utvidelse, hvis man ønsker å innføre flere avganger. Prisanslaget er på 15–20 milliarder kroner, ifølge Jernbaneverket.

Statsministeren ønsket ikke å si noe om tidsperspektivet på de nye prosjektene, og sa at de nå satt i forhandlinger om avtalen.

– I tillegg må Oslo og Akershus finne ut hvordan de skal finansiere sin halvdel av prosjektene, sier statsministeren.

Hun understreket at satsingen på bymiljø er viktig, og at dette vil bli et svært positivt tilskudd for Oslos raskt voksende befolkning.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Gode nyheter

Byrådsleder Stian Berger Røsland er glad for at statsministeren nå er mer konkret i sine lovnader til Kollektiv-Oslo.

– Dette er gode nyheter for Oslo. Flere prosjekter har ligget inne i planene lenge, men jeg er veldig glad for at statsministeren nå gir mer konkrete lovnader, sier han.

Han mener satsingen vil bidra til et bedre bymiljø.

– Dette gjør at vi nå kan bygge ut infrastruktur og kollektivtrafikk. Det vil også hjelpe oss i arbeidet med å få ned byens samlede klimagassutslipp, sier Røsland.

LES OGSÅ: Oslo best uten bil

Betaler med bompenger

Fremdeles gjenstår det å finne ut av hvordan Oslo skal finansiere sin halvdel av prosjektet. Byråd for Miljø- og samferdsel, Guri Melby (V), er glad for dagens løfter fra regjeringen, men understreker at det er langt igjen før tunnelen er på plass.

– Vi jobber ut fra at denne tunnelen bør være på plass i løpet av de ti neste årene, sier Melby.

Hun åpner også for at Oslo kan hente pengene til tunnelen fra å øke perioden for bompenger i Oslo.

– Vi må skattlegge bilisme i Oslo også i framtida, og en mulig løsning for finansiering kan være å forlenge bompengeperioden, sier Melby.

Disse løftene åpner for at man kan reforhandle samferdselsplanen for Oslo-området, den såkalte «Oslopakke 3».

– Vi trenger en ny Oslo-pakke. En reforhandling av den avtalen vil også kunne gi midler til for eksempel ny sentrumstunnel, sier Melby.

LES OGSÅ: Stanset av departementet – fikk ikke røpe Ruters planer