Elektronikkanalytiker og sersjant Patrick Manser ser ut av et av vinduene på Orion-flyet etter tegn til vrakrester. Det er verre enn å lete etter en vanlig nål i en vanlig høystakk, fastslår eksperter. FOTIO: AUSTRALIAN DEFENCE FORCE/REUTERS/NTB SCANPIX

Vulkaner og uvær kompliserer flysøk

FLYFORSVINNING: Letingen fortsetter etter taleregistratoren og ferdskriveren til det forsvunnede passasjerflyet fra Malaysia. Men naturkreftene hindrer søket.

Utblåsninger fra undersjøiske vulkaner og bølger høye som fjell er betydelige utfordringer for letemannskapene, fastslår eksperter onsdag.

Redningsoperasjonen er uten sidestykke og omfatter blant annet forsvarsstyrker fra seks land. Tolv fly deltar i søket. Men ekspertene sier det ikke finnes noen garanti for at letemannskapene vil klare å finne og deretter berge rester av Malaysian Airlines MH370.

Flyet var av typen Boeing 777 og forsvant 8. mars etter å ha tatt av fra Kuala Lumpur i Malaysia med 239 mennesker om bord for å fly til Kinas hovedstad Beijing.

– Ingenmannsland

– Så nært ingenmannsland som det er mulig å være, sa Australias statsminister Tony Abbott onsdag om leteområdet, rundt 2.500 kilometer sørvest for Perth på Australias vestkyst.

Havforskeren Erik van Sebille ved universitetet i New South Wales sier at styrtstedet var i et havområde beryktet blant eksperter for sine vanskelige forhold.

– Generelt er det det mest forblåste havområdet med de største bølgene, sier han.

– Hvis det er storm vintertid, er det vanlig med 10-15 meter høye bølger.

Nål i sjøsyk høystakk

Det amerikanske, sikkerhetsstrategiske konsulentfirmaet The Soufan Group ønsker heller ikke å underslå hvor vanskelig det kan være å finne de ettertraktede, såkalte svarte boksene.

– Som å finne en drivende nål i en kaotisk høystakk som skifter farge, endrer seg og framkaller sjøsyke, sier firmaet.

– En tilfeldig bølge kan skjule gjenstanden når øyet farer over området, solblink kan blende i løpet av et øyeblikk. Et blikk to grader til venstre når objektet er mest synlig, kan gjøre at det korte momentet går tapt, tilføyer de.

Uro under overflaten

Selv om man finner verifiserbart vrakgods fra flyet på overflaten, mener geologen Robin Beaman at undersjøiske vulkaner trolig vil hindre forsøkene på å finne ferdskriver og taleregistrator på havdypet.

– Den sørøstindiske havryggen går rett gjennom søkeområdet, noe som betyr at havbunnen stadig beveger seg og konstant omdannes av lavastrømmer, sier han.

Han betegner havryggen som en «ekstremt aktiv» rekke av vulkaner på gjennomsnittlig 3.000 meters dybde, der hvor den antarktiske og den australasiatiske, tektoniske platen møtes.

– Det er meget uheldig hvis vrakrester har havnet i dette aktive området. Det vil gjøre letingen vanskeligere, sier Beamna som er spesialist i undersjøisk geologi ved James Cook-universitetet i Queensland. (NTB)

 

 

Jakter på vrakrester fra forsvunnet fly

Nye satellittbilder viser godt over 100 gjenstander i det sørlige Indiahavet som kan være vrakrester fra flyet som forsvant 8. mars. Også fra fly er det sett gjenstander i havet.

Det malaysiske myndighetsorganet MRSA har mottatt nye satellittbilder fra Frankrike som ble tatt 23. mars. Disse bildene viste 122 gjenstander som kanskje kan være flydeler i havområdet.

– Noen av gjenstandene var én meter lange, andre var opptil 23 meter, sa Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein på en pressekonferanse i hovedstaden Kuala Lumpur.

– Noen av dem var skinnende, noe som kan tyde på at de var av solid materiale, tilføyde han.

400 kvadratkilometer

Bildene ble tatt i området cirka 2.557 kilometer sørvest for Perth, på Australias vestkyst, men innenfor et 400 kvadratkilometer stort område, opplyste transportministeren på en pressekonferanse onsdag.

– Dette er en ny ledetråd som vil bistå leteoperasjonen, tilføyde han.

De franske bildene er tatt av Airbus Defence & Space, en av divisjonene i det europeiske Airbus-konsernet.

Fjerde sett

Det er det fjerde settet av satellittbilder som er tatt og presentert av mulige vrakrester fra Malaysia Airlines MH370, som forsvant 8. mars etter at det hadde tatt av fra Kuala Lumpur med kurs for Kinas hovedstad Beijing.

Satellittbilder er også mottatt fra Australia og Kina, samt en gang tidligere fra Frankrike.

Foreløpig er ingen vrakdeler fra flyet blitt funnet og bekreftet.

Men Australias statsminister Tony Abbott sa i nasjonalforsamlingen i Canberra onsdag at mye er sett.

– En betydelig mengde vrakrester er blitt sett i området der flyet sist ble registrert. Dårlig vær og utilgjengelighet har til nå hindret at noe av det er blitt plukket opp. Men vi er sikre på at det vil bli det, sa Abbott.

Det var godt vær i leteområdet onsdag, men det ble ikke spådd å vare.

Flere skip

To kinesiske skip leter sammen etter en cirka 2 meter lang flytende gjenstand som tidligere på dagen ble sett fra et fly som deltar i leteaksjonen, meldte det kinesiske statlige nyhetsbyrået Xinhua onsdag.

Et australsk marinefartøy vendte også tilbake til leteområdet onsdag etter å ha blitt drevet vekk av storm med opp til 20 meter høye bølger tirsdag.

USA har sent en drone som tilhører USAs marine til å oppdage taleregistratoren og ferdskriveren under vann. Dronen vil bli montert på et australsk marinefartøy som ventes til Perth en av de første dagene.

Malaysia har fått mye kritikk for måten det har ledet letingen etter det savnede flyet på, men transportministeren tror likevel at historien vil dømme Malaysia bra. (NTB)