Vil ha det rent: De koronashopper vaskemiddel og robotstøvsugere

Koronapandemien endrer handlevaner, viser tallene fra sommeren.

Salget av rengjøringsprodukter, såpe og vaskemidler øker under koronapandemien. Det viser kvartalstallene fra  gigantselskapet Procter And Gamble, som melder om sterk omsetningsøkning etter en sommer med koronapandemi i USA. 

Det er nyhetsbyrået Reuters som rapporterer om økningen i salg av hjemmeprodukter i USA.

Omsetningsøkning

Produsentene av de populære robotstøvsugerne iRobot melder om 43 prosents omsetningsøkning de siste månedene, skriver Reuters.

– Kundene velger basisprodukter innen hygiene og trygghet, og produkter som gjør hjemmelivet lettere, sier varehandelanalytiker Daniel Binder til Reuters.

Også Barbiedokke-produsenten Mattel rapporterer om økt salg. Leketøysgiganten Mattel Inc har hatt sitt beste salgsresultat  kvartal siden 2003, med omsetning på over fem milliarder kroner i tredje kvartal, melder Reuters.

Hold deg oppdatert: Få nyhetsbrev fra Dagsavisen

Stengte grenser gir økning

I Norge har dagligvarehandelen har økt med hele 21 prosent i perioden mai til juni 2020, sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall Statistisk Sentralbyrå offentliggjorde i dag. Dagligvarehandelen omsatte for 37,5 milliarder kroner i 3. termin 2020, mot 30,5 milliarder fjor. SSB forklarer økningen med  stengte grenser mot Sverige under koronapandemien, som gjør at mer av varehandelen blir i Norge, .

Detaljvarehandel har økt med 15 prosent i mai-juni 2020 sammenlignet med 2019, fra 87 milliarder kroner til 101 milliarder.

Netthandel utgjør en mindre del av den samlede vareomsetningen, men øker kraftig, fra rett under fire milliarder i tredje termin 2019, til 5,9 milliarder i 2020.