31. desember i år kommer Newsweek ut i papirform for siste gang. FOTO: NTB SCANPIX

Slutt for papir

Det ikoniske magasinet Newsweek legger ned papirutgaven innen utgangen av 2012. - Vi endrer Newsweek, vi sier ikke farvel til det, sier redaktør Tina Brown.

NEW YORK (Dagsavisen): Den tidligere kjempen i amerikansk journalistikk, nyhetsmagasinet Newsweek, vil ikke leve lenge nok til å feire 80-årsdagen neste år. I hvert fall ikke i papirform. Fra og med 1. januar 2013 vil magasinet bare bli å finne på lesebrett, smarttelefoner og internett, annonserte ansvarlig redaktør Tina Brown i går.

Det var ingen lett avgjørelse, medgir Brown, som har ledet magasinet siden 2010.

- Å forlate papir er et ekstremt vanskelig øyeblikk for alle oss som elsker romantismen som følger med papirutgaver, sier Brown, som likevel mener overgangen er nødvendig.

 

Vanskelig overgang

- Idet vi nærmer oss Newsweeks 80-årsjubileum neste år, må vi opprettholde journalistikken som er selve målet med magasinet - og omfavne framtida der alt er digitalt. Vi endrer Newsweek, vi sier ikke farvel til det, sier Brown i en uttalelse.

Overgangen kommer ikke som noe sjokk for en medieverden som har sett magasinet slite med fallende opplag og vanskelig økonomi de siste årene. Det er likevel en historisk avgjørelse. Newsweek var lenge USAs nest mest selgende nyhetsmagasin, etter Time Magazine. Før internett ble allemannseie, var både Newsweek og Time blant USAs beste kilder for nyheter og analyser. Begge ukesmagasinene har slitt med å være relevante og nyhetsledende, etter at internett tok over med konstante og hyppige nyhetsoppdateringer, skriver David Carr i New York Times. Ifølge avisen kommer Newsweek til å tape 40 millioner dollar i år, og de siste ti årene er antall abonnenter halvert, fra tre millioner til 1,5 millioner.

 

Tapsprosjekt

For to år siden solgte Washington Post magasinet for en dollar til milliardæren Sidney Harman, og samme år fusjonerte Newsweek med nettstedet The Daily Beast, grunnlagt av Tina Brown, tidligere redaktør i Vanity Fair og The New Yorker.

Framtidas Newsweek vil hete Newsweek Global og ta betalt for så godt som alt innholdet. Noen saker vil bli lagt ut på The Daily Beast, ifølge magasinets pressemelding. Det er ventet at et ukjent antall journalister vil miste jobben.

Nyheten om Newsweeks overgang til nettet vil neppe bli den siste i sitt slag. Avis- og magasinindustrien sliter med å få endene til å møtes over hele verden, i en tid der de fleste internettbrukere er vant til å få servert gratis nyheter og analyser. Å kutte papirutgaver gir betydelig lavere utgifter, men gir også reduserte reklameinntekter. The New York Times introduserte betalingsvegg i mars i fjor, og en rekke medier, inkludert Dagsavisen, har gjort det samme.

Det har gått rykter i britiske medier denne uka om at avisen The Guardian vil gjøre som Newsweek og kutte sin papirutgave, noe mediehuset Guardian News and Media avviser. Det er likevel ingen hemmelighet at avisen taper penger og at de, som så mange andre, leter etter en økonomisk bærekraftig løsning. Ifølge paidcontent.org er det fire løsninger det snakkes om: The Guardian vil enten kutte papirutgaven, legge om til gratisavis, ta betalt på nett eller lobbe for statlige overføringer.

Avisens ledelse har lenge vært svært skeptisk til å ta betaling på internett, men investerer tungt digitalt. Avisen har kuttet flere bilag i papiravisen og vil investere 40 millioner dollar for å utvikle avisen digitalt de neste fem årene. The Guardian investerte i nytt trykkeri i 2005. Fem år senere sa ansvarlig redaktør Alan Rudsbridger at han regnet med det ville bli avisens siste trykkeri.

heidi.taksdal.skjeseth@dagsavisen.no