Verden

Rapport: Ukrainsk fly var i brann før det styrtet i Iran

Det ukrainske flyet som styrtet i Iran onsdag, forsøkte å vende tilbake til Teheran og var i brann før det traff bakken, ifølge en foreløpig granskningsrapport.

Det var iranske luftfartsmyndigheter som torsdag morgen la fram en foreløpig rapport, dagen etter at 176 personer omkom da det ukrainske flyet styrtet like etter avgang fra den internasjonale flyplassen i Teheran.

De iranske etterforskerne sier at flygerne ikke tok kontakt med flygeledere for å få hjelp før flyet styrtet. De fastslår også at flyet var i full fyr rett før det styrtet, og at det oppsto en massiv eksplosjon da flyet traff bakken.

Øyenvitner, inkludert mannskapet på et annet fly, har beskrevet at de så flyet i brann, heter det i rapporten.

Dette er i tråd med en video fra det iranske nyhetsbyrået ISNA som viser et brennende objekt på himmelen og en påfølgende eksplosjon. Det er ikke bekreftet at videoen viser flyet.

«Teknisk feil»

Etterforskerne utelukker foreløpig at elektromagnetisk forstyrrelse eller laser er årsaken til styrten. Rapporten bekrefter at de såkalte svarte boksene med ferdskriver og taleregistrator er funnet, men sier at disse er skadd, og at noe av innholdet er tapt.

Iran har uttalt at de ikke vil la amerikanske Boeing få undersøke dem, slik det er vanlig at flyprodusenter får gjøre etter ulykker.

De iranske etterforskerne gir i sin foreløpige rapport ingen forklaring på hvorfor flyet styrtet. Irans transportminister Mohammed Eslami avviser imidlertid torsdag morgen det han kaller spekulasjon om at det er noe mistenkelig ved styrten. Flyet styrtet få timer etter at Iran angrep USAs baser i Irak.

– Flyet tok fyr grunnet en teknisk feil, og dette førte til styrten, sier Eslami ifølge det iranske nyhetsbyrået ISNA.

Ukrainske etterforskere

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj opplyser at ukrainske etterforskere har ankommet Iran for å bistå iranerne. Han sier også at han planlegger å ringe sin iranske motpart Hassan Rouhani for å snakke om styrten og etterforskningen.

– Vi kommer helt sikkert fram til sannheten, sier Zelenskyj, som understreker at det har høy prioritet for Ukraina å få klarhet i hva som førte til styrten.

På vei til Canada

63 canadiere og 82 iranere mistet livet i ulykken. Til sammen 138 av passasjerene var på vei til Canada. Over 210.000 canadiere er av iransk avstamning. Universitetsprofessorer, studenter, en familie på fire og et nygift par var blant canadierne som omkom.

– Alle er i sjokk nå, sier Kavoss Zadeh som bor i Torontos Little Tehran-nabolag. Han har bodd i Canada i over 30 år og sier han kjente mange av dem som døde i flystyrten.

– Noen av dem var tannleger, leger, høyt utdannede mennesker, sier supermarkedseieren Zadeh.

Rimelig rute

De 138 av de 167 passasjerene på flyet var på vei til Canada og skulle bytte fly i Kiev. Siden det ikke fins direkteforbindelse fra Nord-Amerika til Iran, er ruta til det ukrainske flyselskapet et rimelig og populært alternativ. Flyet fra Kiev til Toronto gikk nesten tomt etter ulykken onsdag.

De fleste av de 63 canadierne var folk med iransk bakgrunn som hadde vært i Iran for å besøke familie, mens mange av de 82 iranerne som døde, var utvekslingsstudenter på canadiske universiteter.

30 av de omkomne bodde i Edmonton, blant dem to universitetsprofessorer og deres to døtre.

De fleste av iranerne i Canada fikk vite om ulykken mens de satt foran TV-en og fulgte med på utviklingen i Iran og Irak etter at USA likviderte en av Irans toppgeneraler i Bagdad og Iran svarte med å skyte raketter mot to amerikanske baser i Irak.

Av de 167 passasjerene var det også mellom ti og 17 svensker, to ukrainere, fire afghanere og tre briter. Ifølge Aftonbladet var det to svenske gutter på sju og ni år og en svensk jente på 15 om bord i flyet.

Flyet tilhørte Ukraine International Airlines. Det var av typen Boeing 737–800 og knapt fire år gammelt. Det er forløperen til 737 MAX-flyet som ble satt på bakken i fjor etter to ulykker i Etiopia og Indonesia der 346 mennesker mistet livet.

800-modellen regnes for å være en pålitelig arbeidshest som det er tusener av rundt om hos verdens flyselskaper, blant annet både i Norwegian og SAS.

Mer fra Dagsavisen