Fortsatt pågår det leteaksjon etter flyet og de omkomne i Alpene. FOTO: LAURENT CIPRIAN/NTB SCANPIX

«Pustesignaler fra cockpit indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten.»

Den 28 år gamle andrepiloten styrtet trolig Germanwings-flyet med vilje, ifølge franske etterforskere.

Etterforskerne har siden onsdag undersøkt taleregistratoren til flyet som styrtet i de franske Alpene tirsdag.

– Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endret flyets høyde og at han ønsket å ødelegge maskinen, sier Brice Robin, som leder den franske etterforskningen.

Andrepiloten er identifisert som den 28 år gamle tyskeren Andreas Lubitz.

Hamret på døren

De første 20 minuttene av lyopptakene viser helt normal og munter stemning, refererer den franske avisen France Soir. Så forlater kapteinen cockpiten, mest sannsynlig av «naturlige årsaker», forteller Robin.

Han slipper ikke inn igjen.

– Mens andrepiloten er alene, manipulerer han instrumentene for å starte nedstigning. Det å sette flyet i den nedstigningshastigheten kan bare ha vært en villet handling, sier Robin.

Kapteinen ber gjentatte ganger om å få komme inn i cockpiten. Han bruker den interne telefonen som er utstyrt med videokamera, forteller Robin.

Alarmene går på for å varsle mannskapet om at de nærmer seg bakken. Kapteinen hamrer nå vilt på døren, som om han forsøker å slå opp den pansrede døren, forteller etterforskningslederen.

Ingen nødsignal

De siste åtte minuttene var det ingen kontakt mellom flyet og kontrolltårnet i Marseille. Andrepiloten svarte ikke på de gjentatte forsøkene på kontakt.

– Flytårnet mottok aldri noen nødsignaler fra flyet. Det var også pustesignaler fra cockpit som indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten. De siste ti minuttene var det helt stille fra cockpiten, sier Robin.

På taleopptaket høres det skrik fra passasjerene like før flyet krasjer i 700 kilometer i timen, skriver BBC.

– Ordknapp

De franske etterforskerne mener ikke noe tyder på at styrten var en terrorhandling. Heller ikke tyske myndigheter har knyttet pilotens navn til terrorvirksomhet, ifølge NTB.

– Så vidt vi kjenner til, har ikke Lubitz noen form for terrorbakgrunn, sier Thomas de Maizière, tysk innenriksminister.

Lufthansa-sjef Carsten Spohr fastslår at andrepiloten hadde alle kvalifikasjoner for å styre flyet på egen hånd mens kapteinen var ute. Lubitz skal ha fått opplæring ved Lufthansas treningsanlegg i Bremen, skriver The Guardian. Opplæringen for seks år siden ble imidlertid avbrutt i flere måneder. Den ble tatt opp igjen etter at «kandidatens egnethet ble gjenopprettet», ifølge Spohr.

Døren kan blokkeres

Lufthansa-sjefen sa på en pressekonferanse i går at flystyrten er den verste hendelsen i flyselskapets historie, men at det er umulig å forhindre slike handlinger. Teknologi i flyene tillater en som står utenfor cockpiten å komme inn igjen, men tilgangen kan ifølge Spohr blokkeres av den som sitter inne i cockpiten.

– Etter 11. september er dørene blitt styrket slik at det ikke er mulig å komme inn selv med våpen. Når en pilot går ut av cockpiten, finnes det en knapp man kan trykke på for å få en bjelle til å ringe inne hos den som er gjenværende. Dersom ingen svarer, vil døren åpnes. Men det finnes en knapp som man trykker på for å holde døren låst, sier Spohr.

 

Piloters psykiske tilstand sjekkes ikke

Norske piloter må inn til helsesjekk minst én gang i året for å beholde flysertifikatet, men det kreves ikke  psykologundersøkelse. Pilotene går bare igjennom en grovsjekk.

– De årlige undersøkelsene er grundige, standard helsekontroller utført av allmennpraktiserende lege som er godkjent som flylege. Ved­­kommende skal ha øye for om psyken er påfallende eller ikke. Men det er en grovsjekk og ikke foretatt av en spesialist i psykologi, sier sjef­lege Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, til NTB.

Mister sertifikatet

Strand påpeker at piloter som har forsøkt å ta sitt eget liv, ikke får godkjent helseattest og dermed mister flysertifikatet.

– Ellers er det alltid slik at flyselskapene har et ansvar for å fange opp bekymringsmeldinger og vurdere dem løpende, og alle som reagerer på noe som kan påvirke sikkerheten, plikter å rapportere om dette, sier Strand.

Nyheten om at andrepiloten på Germanwings-flyet skal ha styrtet flyet med vilje, slik at 150 mennesker døde, kan få følger for regelverket:

– Uavhengig av denne tragedien har det det siste året vært diskutert på høyeste nivå internasjonalt hvordan man kan få på plass bedre undersøkelser av mental skikkethet.

Norwegian: To i cockpit

Etter flystyrten i de franske Alpene endrer Norwegian rutinene sine, slik at det til enhver tid må være to personer i cockpit, ifølge NRK.

– Dersom en av flygerne går ut, må en fra kabinbesetningen være i cockpit den tida den ene flygeren er ute, sier  flygesjef Gudmund Taraldsen i Norwegian Air Norway AS.

Det europeiske regelverket kre-ver ikke at det må være flere enn én person i cockpit. Norwegian legger seg dermed på linje med  amerikansk regelverk. (NTB)