SELGER?: Ny forskning viser at dette trolig ikke er den beste måten å reklamere dersom du ønsker at produktet ditt skal bli husket.

Ny forskning: Sex selger ikke

Forskningen viser at folk husker reklamer med seksuelt innhold bedre, men de husker ikke produktet det reklameres for.

Deilige, halvnakne modeller stirrer lekent inn i kamera med halvåpen munn, fuktig kløft og bronsebrun hud. Reklamebransjen har brukt dem i årevis, for å selge alt mulig.

Men:

– Denne oppfatningen om at sex selger, vel, ifølge vår studie stemmer ikke det. Det er ingen indikasjon på at det finnes en positiv effekt for salget, sier John Wirtz fra Universitetet i Illinois i en pressemelding.

Han har analysert nesten 80 studier på temaet. 

Det var Forskning.no som først omtalte saken. 

Husker ikke produktet

– Folk husker reklamer med seksuelt innhold bedre enn de uten. Men de husker ikke produktet eller merkevaren det reklameres for, sier professoren.

Ikke bare er det mer sannsynlig at folk glemmer merkevaren, men dersom de husker den, er det større sannsynlighet for at de får negative holdninger til den. 

Deltakerne generelt viste ingen interesse for å kjøpe produktet i reklamen, skriver Forskning.no. 

– Ikke overrasket 

Konsernsjef og styreleder i Trigger, Preben Carlsen, forteller NRK at han ikke er overrasket over resultatet av studiene.

– Bruker man seksuelle elementer på en kynisk måte, så er man på ville veier som merkevare, sier han.