Det lar vente på seg før den nye storflyplassen i Berlin åpner. Trolig skjer det ikke før i 2016, mer enn fire år på overtid. FOTO: ODD ANDERSEN / NTB SCANPIX

Milliardsluk opp i luft

TURISME: Skandaleflyplassen i Berlin skulle åpnet for to år siden. Nå er den utsatt enda en gang. Totalregningen blir hele 9,2 milliarder kroner høyere enn beregnet.

Først skulle den åpne ved slutten av 2011, så 3. juni 2012, så 17. mars 2013, så begynnelsen av 2014.

Nå tør ikke lenger byggeselskapet å lansere en konkret åpningsdato for storflyplassen i Berlin. Årsskiftet 2015/2016 er den nyeste planen, mer enn fire år på etterskudd.

- Men dette er altså ingen dato, kun en antakelse, sier flyplassjef Hartmut Mehdorn til den tyske avisen Der Spiegel.

Han vil først komme tilbake til en konkret åpningsdato ved slutten av året.

Med den seneste utsettelsen stiger også totalregningen for prestisjeflyplassen i den tyske hovedstaden kraftig. Ferdigstillelsen vil koste 1,1 milliarder euro (9,2 mrd. kroner) mer enn tidligere beregnet. Totalregningen blir på svimlende 5,4 milliarder euro (45,5 mrd. kroner).

 

Turistboom

Mens skandalen på den nye flyplassen ruller og går, trenger Berlin sårt en ny flyplass. Antallet ferie- og forretningsgjester til Berlin øker år for år og de to flyplassene som allerede finnes, Berlin Schönefeld og Tegel, har lenge vært for små for å dekke behovet.

Mer enn ti millioner turister besøker nå Berlin i løpet av ett år og Norge er det nordiske landet som har flest turister til Berlin.

Det spekuleres allerede i at den nye flyplassen som skal bære den tidligere kansleren og Norgesvennen Willy Brandts navn, kan komme til å være for liten når den endelig en gang åpner. Den er dimensjonert for å håndtere opp til 27 millioner passasjerer i året, langt færre enn både Frankfurt og München i dag.

 

Parodi

På overflaten så alt ut til å være klart for åpningen i begynnelsen av juni for to år siden, timetabellene var allerede lagt, flyselskapene hadde solgt tusenvis av billetter med avgang fra den nye prestisjeflyplassen og en rekke prominente gjester var booket for den storstilte åpningsfesten.

Kun knappe to uker før start var skandalen et faktum og det ble klart at byggeledelsen hadde holdt store problemer skjult - det ble sagt at hovedårsaken til utsettelsen var at brannvernsystemet ikke ville bli klart i tide, men det ble snart åpenbart at byggingen led under langt større problemer enn dette. Saken ligner snart en parodi - mangel på check-in skranker, trøbbel med bagasjebåndene og en rekke tekniske problemer har dukket opp.

Opposisjonen i Berlin har krevd at borgermester Klaus Wowereit (SPD) må trekke seg som en følge av byggeskandalen, men Wowerveit er populær blant Berlins befolkning og sitter fortsatt. Regningen for hovedstadsflyplassen skal deles mellom staten og delstaten Berlin. Den tyske hovedstaden er en av landets aller fattigste delstater.

iselin.moller@dagsavisen.no