Verden

Lammer togtrafikken i tre måneder

Frankrikes president Emmanuel Macron settes på sin største prøve med togstreiken som skal pågå på utvalgte dager i tre måneder.

Bilde 1 av 4

Overfylte tog og plattformer, tog som står stille og hele stasjoner som er tomme: I tre måneder framover vil franske borgere og turister i Frankrike kunne bli rammet av togstreiken som ble innledet tirsdag denne uka i hele landet.

Les også: Migrant-karavane gir opp drømmen om USA

Ut juni

Det er president Emmanuel Macrons varslede reformer som er årsak til det som nå beskrives som den vanskeligste saken for presidenten siden han ble valgt i mai i fjor.

Macron har varslet en rekke reformer i flere sektorer siden han ble president, og nå er det den statlige jernbanen, SNCF, som står for tur.

De fire viktigste fagforeningene for jernbaneansatte har derfor lagt opp en plan som innebærer at de vil streike på 36 utvalgte dager fram til 28. juni.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Ikke lønnsomt

Det statlige selskapet mister monopol i 2020 i henhold til EU-bestemmelser, og regjeringen vil åpne opp for internasjonale aktører. Regjeringen vil gjøre SNCF mer konkurransedyktig i forkant av det.

Statsminister Edouard Philippe har kalt situasjonen alarmerende. Selskapet er ikke lønnsomt, og er tynget av gjeld.

– Selv om det fungerer dårligere og dårligere, koster denne statlige tjenesten det franske folk mer og mer, sa Philippe da reformplanene ble annonsert i februar.

Frankrike er kjent for sine raske og gode tog, men mange pendlere har klaget over en rekke forsinkelser, innstillinger og dårlig kapasitet på lokale tog.

Det mest brennbare punktet går ut på å innskrenke rettighetene jernbaneansatte har i dag. Blant annet kan en del lokomotivførere pensjonere seg i 50-årene, jernbaneansatte får automatiske årlige lønnsøkninger og mange har jobb for livet når de blir ansatt.

Jernbaneansatte sier godene er kompensasjon for ugunstige arbeidstider og forhold. De frykter dessuten at privatisering blir neste skritt, selv om regjeringen har sagt det ikke vil skje.

Les også: Handelskrig mellom Kina og USA trappes opp

Sterke

Det er ikke første gang franske regjeringer prøver å utfordre de sterke jernbanefagforeningene. I 1995 var det storstreiker og protester over hele Frankrike, og fagforeningene klarte å stanse deler av de store endringene som var varslet under daværende statsminister Alain Juppé.

Macron har allerede vunnet flere kamper for å reformere arbeidslivet i Frankrike siden han ble valgt. Ifølge målinger er franskmenn delt i to når det gjelder støtten til regjeringen og de streikende jernbaneansatte.

Nå håper Macron på at det gode valgresultatet med flertall i nasjonalforsamlingen, kombinert med en større vilje blant folk enn før til å se reformer, skal gjøre ham i stand til å gjennomføre endringene.

– Macron har nok mer å gå fordi opinionen er mer positive til å reformere SNCF. Jeg tror folk nå er mer klar for å se noe nytt, sier Laetitia Dablanc ved Universitetet i Paris til Aljazeera.

Likevel har oppslutningen rundt Macron sunket det siste. I mars var oppslutningen den laveste siden han ble president, ifølge en måling fra BVA.

Les også: – Dette er begynnelsen på det som vil bli store forandringer

Mer fra Dagsavisen