– Facebook er ikke klare for å adressere det hatske innholdet

De siste ukene har flere store sosiale medier-plattformer tatt grep for å tøyle hatefulle ytringer, radikalisering og falske nyheter. Facebook vegrer seg.

Black Lives Matter-bevegelsen, som har spredt seg globalt de siste månedene, har gitt ny vind i seilene til dem som mener de internasjonale tek-gigantene må ta et større ansvar for innholdet som publiseres i deres kanaler.

I kjølvannet av dette har boikott-kampanjen #StopHateForProfit fått stor oppmerksomhet. Kampanjen ble lansert 17. juni og søker å presse Facebook til å adressere skadelig innhold og innføre strengere retningslinjer. 

Store annonsørkanoner - som Levis, Starbucks og Coca-Cola - har stilt seg bak kampanjen, og sagt at de har sluttet eller vil slutte å annonsere hos Facebook.

Etter et møte med Facebook-sjef Mark Zuckerberg og hans team tirsdag denne uken, uttaler kampanjen at de ser mørkt på en snarlig endring, melder Washington Post.

I en uttalelse på sine nettsider skriver de:

– Det ble tydelig for oss at Mark Zuckerberg og Facebook-teamet ikke er klare for å adressere det hatske innholdet på deres plattform.

– Zuckerberg tilbød det samme gamle forsvaret av grupper som forfekter hvit makt, antisemittisme, islamofobi og annet hatefullt innhold på Facebook som vi har hørt så mange ganger før.

Les også: Kastet ut fra YouTube etter hatprat, men her ønskes han velkommen

Fersk granskringsrapport 

Facebooks administrasjonssjef Sheryl Sandberg, har på sin side publisert et innlegg på sin Facebook-profil etter møtet, der hun blant annet uttaler:

– Selv om vi ikke vil innføre hver eneste endring de krever, vil vi snart iverksette flere av kampanjens forslag i praksis. 

Møtet mellom nettkjempen Facebook og borgerettsaktivistene fant sted samme uke som en uavhengig granskning av Facebook ble lansert. Granskningen konkluderer med at selskapet ikke har gjort nok for å motvirke diskriminering, hatprat og desinformasjon, melder NTB.

Rapporten konstaterer også at noen av Facebooks avgjørelser har ført til «tilbakeslag for borgerrettigheter».

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.

Andre giganter tar grep

Den siste tiden har imidlertid flere andre plattformer tatt grep for å motvirke desinformasjon og hatefullt innhold i sine kanaler. 

* Reddit har stengt et populært pro-Trump forum, med over 750.000 abonnenter. Forumet, kalt  «The_Donald», har over flere år blitt kritisert for å spre rasisme, konspirasjonsteorier og voldsforherligelse.

* Det vakte stor oppmerksomhet da Twitter tok affære og faktasjekket flere av Donald Trumps twittermeldinger i slutten av mai, og deretter merket en av meldingene med advarsel fordi den “forherlighet vold”. Twitter var også pioner da de i mars for første gang merket en video med «manipulert innhold». Merkingen ble utløst av en video der Joe Biden angivelig gir sin støtte til gjenvalg av Donald Trump. 

* YouTube oppdaterte sine retningslinjer for hatefulle ytringer i 2019. Siden da har har plattformen fjernet over 25.000 kanaler for brudd på reglene. De siste ukene har flere kjente ytre-høyre profiler blitt rammet av disse og stengt ned, deriblant tidligere Ku Klux Klan-leder David Duke, samt kommentatorene Richard Spencer og Stefan Molyneux. 

* Snapchat har stanset promoteringen av Donald Trumps meldinger gjennom sin anbefalingsplattform, Discover.

Les også: Biden-video delt av Trump, men så ble den flagget av Twitter

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.