Verden

– Et pålitelig fly

Ulykkesflyet er et av verdens mest brukte, og anses som et veldig pålitelig fly.

Flyet av typen Airbus A320, er verdens mest brukte på korte og mellomlange strekninger, ifølge den franske avisen Le Monde. SAS har 13 fly av typen Airbus A320 stasjonert i Danmark.

– Denne flytypen har vært veldig lite berørt av hendelser. Den har operert siden 1990 og er en av verdens mest solgte flytyper, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS i Norge til NTB.

Eid av Lufthansa

Også leder Petter Førde i Norsk Flygerforbund, understreker at flytypen ikke har noen kjente svakheter og er et veldig pålitelig fly. Det var i går ingen informasjon om hva som kan være årsaken til ulykken med Germanwings-flyet.

Germanwings er eid av Lufthansa. Det tyske flyselskapet falt nesten 5 prosent på europeiske børser i går, ifølge CNN. Men Germanwings hadde før ulykken en utmerket statistikk når det gjelder flysikkerhet, ifølge Airlineratings.

Den økte konkurransen i lufta har ført til en debatt rundt kostnadspresset i luftfarten, og en diskusjon om sikkerheten.

– Erfaringsmessig vet vi at lavprisselskaper har flere ulykker, sier flysikkerhetsanalytiker Hans Kjäll til nyhetsbyrået TT.

Har varslet ulykker

– Når man presser prisene langt nok ned, når en til slutt en grense der den menneskelige faktoren spiller en rolle, utdyper Kjäll.

Norske piloter har tidligere slått alarm om utviklingen i flybransjen med økt press på de ansatte. I forbindelse med en markering i desember, advarte SAS-flygere om at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til ulykker.

– Det sikkerhetsnettet i luftfarten som er blitt bygd opp over 60–70 år, og som har gjort dette til en sikker og effektiv bransje, er man i ferd med å ta hull på, sa pilot Yngve Carlsen i Norsk Cockpit Forbund til Dagsavisen den gang.

Les hele saken her: - Styrer rett mot en flyulykke

Michael O’Leary, sjef for lavprisselskapet Ryanair, fikk beskjed om flystyrten under en pressekonferanse i Madrid i går.

– Lavprisselskaper bruker de samme sikkerhetsstandardene som andre selskaper, understreket han.

Mer fra Dagsavisen