Flyet av typen Airbus A320, er verdens mest brukte på korte og mellomlange strekninger, ifølge den franske avisen Le Monde. SAS har 13 fly av typen Airbus A320 stasjonert i Danmark.
– Denne flytypen har vært veldig lite berørt av hendelser. Den har operert siden 1990 og er en av verdens mest solgte flytyper, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS i Norge til NTB.
Eid av Lufthansa
Også leder Petter Førde i Norsk Flygerforbund, understreker at flytypen ikke har noen kjente svakheter og er et veldig pålitelig fly. Det var i går ingen informasjon om hva som kan være årsaken til ulykken med Germanwings-flyet.
Germanwings er eid av Lufthansa. Det tyske flyselskapet falt nesten 5 prosent på europeiske børser i går, ifølge CNN. Men Germanwings hadde før ulykken en utmerket statistikk når det gjelder flysikkerhet, ifølge Airlineratings.
Den økte konkurransen i lufta har ført til en debatt rundt kostnadspresset i luftfarten, og en diskusjon om sikkerheten.
– Erfaringsmessig vet vi at lavprisselskaper har flere ulykker, sier flysikkerhetsanalytiker Hans Kjäll til nyhetsbyrået TT.
Har varslet ulykker
– Når man presser prisene langt nok ned, når en til slutt en grense der den menneskelige faktoren spiller en rolle, utdyper Kjäll.
Norske piloter har tidligere slått alarm om utviklingen i flybransjen med økt press på de ansatte. I forbindelse med en markering i desember, advarte SAS-flygere om at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til ulykker.
– Det sikkerhetsnettet i luftfarten som er blitt bygd opp over 60–70 år, og som har gjort dette til en sikker og effektiv bransje, er man i ferd med å ta hull på, sa pilot Yngve Carlsen i Norsk Cockpit Forbund til Dagsavisen den gang.
Les hele saken her: - Styrer rett mot en flyulykke
Michael O’Leary, sjef for lavprisselskapet Ryanair, fikk beskjed om flystyrten under en pressekonferanse i Madrid i går.
– Lavprisselskaper bruker de samme sikkerhetsstandardene som andre selskaper, understreket han.