Bildene ser ut som noe tatt ut av en apokalyptisk skrekkfilm: Enorme parkeringsplasser med plass til flere tusen biler - uten et eneste parkert kjøretøy. Stengte dører, øde områder uten mennesker.
Midt på den tomme asfaltplassen: Et firkantet, uskjønt, oftest nærmest vindusløst bygg, pyntet med logoene til amerikanske butikkjeder. Macys. J.C. Penney. Nordstrom. Neiman Marcus. Alle såkalte departement stores, altså varemagasiner med ulike avdelinger for klær, elektronikk, leker og sportsutstyr.
Teksten fortsetter under bildet av et koronastengt varemagasin i et kjøpesenter i Sacramento i California i mai i år. Foto: NTB Scanpix
Videre logoene til mindre, mer spesialiserte butikker. The Gap. Toysrus. Victorias Secret. Og til hurtigmatkjeder og restauranter. McDonalds. KFC. Dunkin Donuts. Starbucks og flere.
Korona
Koronapandemien har tvunget mange amerikanske kjøpesentre til å stenge dørene. De fleste håper det blir midlertidig. Men også før korona var kjøpesenterbransjen i trøbbel.
Ifølge FastCompany.com var fem av de største varemagasinene på konkursens rand allerede i fjor. Et sjette, Sears, meldte seg konkurs allerede i 2018.
Ifølge eiendomsfirmaet Green Street, som uttaler seg i en sak laget av TV-kanalen CNBC, er det forventet at over halvparten av varemagasinene kommer til å ha stengt for godt innen utgangen av 2020.
Stenger de store varemagasinene, kommer det enda færre kunder. Og kommer det enda færre kunder, må også mindre butikker legge inn årene. Resultatet er tomme butikklokaler, tomme kjøpesentre, og stengning.
Teksten fortsetter under bildet fra et kjøpesenter i Upper Merion Township i Pennsylvania. Foto: NTB Scanpix
1000 sentre
Ifølge Green Street hos CNBC er det rundt 1000 kjøpesentre i USA. På 1970-, 80- og 90-tallet var de definisjonen på vellykket amerikansk forbrukerkultur.
Så kom internett. I dag handler amerikanere på nettgiganten Amazon, og får varene levert på døra.
Eventuelt direkte fra lokale forhandlere, stadig via nett. I flere amerikanske medier får den såkalte millenials-generasjonen født mellom 1981 og 1996 skylden for å ha "drept" kjøpesentrene. Men amerikanere av alle generasjoner har fått lavere kjøpekraft de siste par tiårene, og bruker kanskje mindre penger på handel generelt.
Resultatet er tomme parkeringsplasser. Fra luften nesten kunst, som dette dronefotografiet fra Woodbridge i New Jersey viser. (Foto: NTB Scanpix)