– Stop Willow! skrev Elise Joshi (20) i en kortvideo på det sosiale mediet TikTok.
Hun er imot utvinningen av Willow-oljefeltet i Alaska, av klimahensyn.
I videoen forklarer hun hvorfor.
@elisejoshi Biden isn’t a climate champion if he approves an oil drilling project. Help get the word out about Willow! @wildernesssociety #stopwillow #alaska #nativetiktok #environment #greenscreen
♬ original sound - elise
Ifølge miljøorganisasjoner, kan Willow-feltet inneholde så mye olje at utslippene av klimagasser vil være på 9,2 millioner tonn. Det tilsvarer utslippene fra to millioner biler.
Da spiller det for Joshi og andre klimaaktivister mindre rolle at en eventuell utbygging av Willow også vil generere arbeidsplasser i Alaska.
[ God lønn, null vakter og ordna liv. Høres det ok ut? Det syns legene også ]
TikTok-aktivisme
– Klima trender sjelden på TikTok, sier Joshi til CNN.
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/VAVMMNCEI5CHZHRWWUZDMOWGIA.jpg)
Forventninger om at videoen hun la ut, ville nå spesielt langt, var med andre ord små.
Men videoen tok av. På få dager ble den sett av 100.000 TikTok-brukere.
Samtidig brer emneknaggen #StopWillow om seg. Videoer merket med denne har samlet over 130 millioner visninger på TikTok.
– Hele internett står imot Willow. Det er Joe Bidens velgerskare, som stolte på at han ville jobbe for klimaet, sier Joshi til CNN.
[ Sjefen sender grove e-poster i fylla. Hva gjør man da? ]
– Vanlige folk
President Joe Biden skal ifølge CNN bestemme seg for eller imot Willow-utbyggingen i løpet av uka som kommer.
Nå håper aktivistene at det store engasjementet rundt #StopWillow kan få presidenten til å gå imot oljeboringen.
– Vanlige amerikanere er imot. Dette er ingen miljøbevegelse. Det er mye større enn det. Det er amerikanere med stemmerett, sier Alex Haraus til CNN.
TikTok-videoene hans mot Willow er sett av mange millioner brukere.
[ Hvor farlig er TikTok? Ingen vet... ]
– Dumdristig å ignorere
Ifølge andre klimaaktivister CNN har intervjuet, har Alex Haraus et poeng. Det er sjelden at miljøkampanjer vekker et så stort engasjement i sosiale medier som #StopWillow har gjort.
– Folk bryr seg mer om enkeltsaker enn om politikk. Dette er saker som engasjerer. Det er dumdristig [for politikere] å ignorere det, sier Jamie Henn, som er lederen av organisasjonen Fossil Free Media, til CNN.
[ Hva har egentlig skjedd på de seks årene med #metoo? ]
[ – Jeg er krigeren deres, sa Donald Trump. Og talte halvsant i halvannen time til ]
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/MVK45VIQDJDKHP7OAZFI5IDHWY.jpg)