Verden

SAS søker konkursbeskyttelse i USA: – Den beste muligheten for å nå målene våre

Flyselskapet SAS og enkelte av deres datterselskap varsler at de innleder en domstolsprosess i USA for å søke om konkursbeskyttelse. Pilotene mener de er brukt.

Illustrasjonsfoto: Erik Johansen / NTB

Av Anders R. Christensen/NTB og Idunn Lavik/NTB

– Vi regner med at vi vil være under konkursbeskyttelse i mellom 9 og 12 måneder, og vi er trygge på at denne prosessen vil gjøre oss til et sterkere og bedre flyselskap når den er gjennomført, sier SAS-konsernsjef Anko van der Werff på en pressekonferanse tirsdag morgen.

SAS varslet i en børsmelding tidligere tirsdag at konkursbeskyttelsen er neste steg i deres redningsplan, SAS Forward, som ble lagt fram i februar.

SAS og noen av deres datterselskap sendte tirsdag inn frivillige begjæringer under konkurslovgivningen i USA (såkalt chapter 11-begjæringer). Begjæringen er gitt inn til en domstol i New York.

Chapter 11-begjæringer innleder en juridisk prosess for finansiell omstrukturering under tilsyn av en amerikansk, føderal domstol.

Må spare milliarder

SAS ble hardt rammet av koronapandemien, og varslet i forbindelse med redningsplanen som ble lagt fram i februar restrukturering og kostnadskutt på 7,5 milliarder kroner. Selskapet ønsker hente inntil 9,5 milliarder svenske kroner i frisk egenkapital.

Styreleder Carsten Dilling sier på pressekonferansen tirsdag morgen at den endelige avgjørelsen om å søke konkursbeskyttelse ble tatt på et styremøte tirsdag morgen, kort tid før børsmeldingen ble sendt ut.

– Styret i SAS har undersøkt en rekke ulike løsninger, og har kommet fram til at en chapter 11-begjæring er den beste muligheten for å nå målene våre, sier styreleder Carsten Dilling på pressekonferansen.

Han er klar på at selskapet fremdeles trenger å gjøre store innsparinger for å komme i mål med redningsplanen.

Streik

Nyheten om konkursbeskyttelsen kommer dagen etter at det ble brudd i meklingen mellom SAS og deres piloter, og 900 piloter gikk ut i streik.

– SAS’ drift og ruteflyvinger påvirkes ikke av chapter 11-begjæringen, og SAS vil fortsette å tilby sine tjenester til kundene som vanlig. Ruteflyvinger vil imidlertid bli påvirket av streiken initiert av SAS Scandinavias pilotforeninger, heter det i børsmeldingen.

– Selskapet forventes å oppfylle sine forpliktelser på kort sikt. Streiken har en negativ effekt på selskapets likviditet og finansielle stilling, og denne effekten kan bli betydelig dersom streiken blir langvarig, heter det videre.

Konsernsjef Anko Van der Werff sier at søknaden om konkursbeskyttelse kommer uavhengig av streiken. Han er likevel klar på at streiken rammer selskapet hardt.

– Streiken er det siste dette selskapet trenger nå, og jeg vil oppfordre SAS-pilotene til å avslutte streiken umiddelbart, sier han.

Samtaler

SAS opplyser videre at de er i samtaler med en rekke mulige långivere for å sikre ytterligere finansiering på inntil 700 millioner dollar, nesten 6,9 milliarder kroner, blant annet for å opprettholde selskapets aktivitet under rettsprosessen.

SAS venter at rettsprosessen i USA vil være ferdig i løpet av 9–12 måneder.

SAS håper at de gjennom rettsprosessen vil oppnå avtaler med sentrale interessenter, rekonstruere selskapets forpliktelser, omorganisere flyflåten og oppnå en betydelig tilførsel av kapital.

Saken fortsetter under videoen


Pilotene reagerer

SAS-pilotene som mandag gikk ut i streik, reagerer sterkt på nyheten om at flyselskapet søker konkursbeskyttelse i USA. De mener de blir brukt som en brekkstang.

– SAS-ledelsen har trenert og strukket forhandlinger og mekling helt fra november i fjor og til dagen før søknaden, uten noensinne å ha intensjon om å ville inngå en avtale med SAS-pilotene, sier Roger Klokset, leder for SAS-pilotene.

Han mener at pilotene har blitt lurt, og han sier at dette forsterker deres inntrykk av at dette er en villet streik fra ledelsens side – for å skape en syndebukk.

– Nå forstår vi bedre hvorfor målet med en løsning hele tiden flyttet seg, og hvorfor det var umulig å inngå en avtale, sier Klokset.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

---

Fakta om flyselskapet SAS

  • Flyselskapet SAS ble grunnlagt i 1946 etter en sammenslåing av de nasjonale luftfartsselskapene i Norge, Danmark og Sverige.
  • Første tur gikk til New York 17. september 1946. Turen tok 25 timer, og det var nødvendig med tre landinger for å fylle drivstoff underveis.
  • Før pandemien hadde SAS mer enn 800 daglige avganger. Selskapet fløy over 30 millioner passasjerer i året til over 125 destinasjoner i Europa, USA og Asia.
  • Sverige og Danmark eier 21,8 prosent hver av aksjene i SAS, den norske stat har tidligere vært aksjonær.
  • Selskapet be hardt rammet av koronapandemien, og varslet i februar restrukturering og kostnadskutt på 7,5 milliarder kroner. Selskapet ønsker hente inntil 9,5 milliarder svenske kroner i frisk egenkapital.
  • Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. De oppsagte pilotene får ikke automatisk tilbake jobbene i morselskapet, som isteden benytter seg av piloter fra de to bemanningsselskapene, framholder pilotforeningene.

Kilde: NTB, Ritzau

---