12-åring fant et 69 million år gammelt dinosaursfosil på tur med far

Som liten har du gjerne drømmer. Hva skal du bli? Hva skal du jobbe med? Politi, romfarer, veterinær? Nathan Hrushkin er 12 år og drømmer om å bli paleontolog. Og jobben har kanskje allerede startet?

12-åringen Nathan fant nemlig et dinosaurfossil da han og faren var på en tur i Horseshoe Canyon i Canada, melder CNN.

– Det er veldig kult å finne noe som er så ekte, altså å oppdage et ekte dinosaur fosil, sier Hrushkin til CNN, og legger til:

– Det har på en måte vært drømmen min veldig lenge.

Fosilet som 12-åringen fant består av hurmeusbein fra armen til en ung hadrosar -  en andebetegnet dinosaur som levde for rundt 69 millioner år siden, ifølge en pressemelding fra Nature Conservancy of Canada.

Les også: Et av verdens største kjente dinosaurskjeletter er nå til salgs

Lest denne?: Drept av sin egen løve, som han holdt i bur i bakgården

«Pappa, du må komme»

Far og sønn har ofte ferdes i omådet og begge hadde lenge fundert over om det kunne være noen fosslier der. Så etter de var ferdig med lunsj klatret Hrushkin opp bakken og tok en titt.

– Han ropte ned til meg og sa: «Pappa, du må komme», og da skjønte jeg på tonefallet at det var noe, forteller far Dion Hrushkin.

– Det hele så litt ut som en scene i et TV-show eller en tegnesereie eller noe, forteller Nathan.

De sendte bilder av fosilet til Royal Tyrrell Museum of Paleontology, som identifiserte fossilet og sendte et team av paleontologer til stedet. Fossiler er beskyttet av lov i Canada, og NCC sa at det er viktig at folk ikke forstyrrer fossiler de kan finne. Mannskapet har jobbet på stedet i omtrent to måneder og avdekket mellom 30 og 50 bein som kom fra en enkelt ung hadrosaur som var omtrent tre eller fire år gammel, ifølge uttalelsen.

– Denne unge hadrosauren er en veldig viktig oppdagelse fordi den kommer fra et tidsintervall som vi vet veldig lite om hva slags dinosaurer eller dyr som bodde i denne delen av Canada, sa François Therrien, kurator ved Royal Tyrrell Museum, og legger til:

– Nathan og Dions funn vil hjelpe oss med å fylle store kunnskapshull.

Hold deg oppdatert: Få nyhetsbrev fra Dagsavisen

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.

Hold deg oppdatert: Få nyhetsbrev fra Dagsavisen