Verden

For mange «bad cops»: Virkeligheten har arrestert Hollywood

Politivolden og Black Lives Matters-bevegelsen i USA har fått Hollywood til å love bot og bedring. Det er nye tider på TV, spesielt for politiseriene.

Sjelden har amerikanske politiserier stått så fjernt fra virkeligheten som i år. Seriene som skildrer de uniformerte kvinner og menn som heroiske og hederlige, allmennhetens beskyttere som de skal «serve and protect».

I kjølvannet av drapet på George Floyd i Minneapolis 25. mai, og etter politiets egen framtreden i møte med Black Lives Matter-demonstrasjoner som har fulgt, er de svært mange TV-seriene om politi med og uten uniform blitt et tema i amerikansk offentlighet, en del av debatten om manglende mangfold, om representasjon i underholdningsbransjen, som i resten av samfunnet.

Se strømmernes beste serier: De beste seriene på Netflix

Politiseriene fraviker så fra virkeligheten at det har skapt reaksjoner. Det er svært få sivile, uansett etnisitet, som blir tatt av dage av politifolk i disse seriene. Amerikansk politi er så synlige på fjernsyn, at denne framstillingen sees som et problem. Her blir publikum presentert et skjevt bilde av amerikansk virkelighet.

Ensidig framstilt

Etter sju-åtte tiår med skildring av politifolk på TV og film er det befestet en for ensidig forståelse av politiet som en hederlig institusjon fri for korrupsjon og egeninteresse, de er de gode beskyttere av allmennheten.

Det skriver TV-kritiker Kelly Lawler i USA Today. Hun deler ikke umiddelbart andre TV-kritikere og kommentatorers krav om at alle politiserier må kanselleres, fjernes fra skjermen denne sommeren. Seriene må heller bestrebe et mer nyansert bilde av virkeligheten, skriver hun.

Etter at politivold og -drap nok en gang er det store debatt-tema i USA, stilles det spørsmål om i hvor stor grad politiet bør delta i utformingen av krim- og politiserier. TV- og filmbransjen benytter ofte politifolk som rådgivere, for å gjøre framstillingen av lovens håndhevere så «autentisk» som mulig.

Dermed får de også filme i politiets egne hovedkvarter. Los Angeles-politiet har en Entertainment Trademark Unit, hvis oppgave er å jobbe med Hollywood. Dette er forhold som kan påvirke serienes framstilling av politiets hverdag i de uniformertes favør, er innvendingen. Et annet spørsmål er om politiet stiller betingelser og prøver å få et ord med i laget i hvordan lovens håndhevere skildres. Nærheten skaper grobunn for skepsis.

Les også: TV-anmeldelse «Brave New World»: En designet dystopi

Forsvinner ikke

Å tro at politiserien er ferdig som TV-sjanger er naivt, men noen har allerede fått kroken på døra. Det var ikke en sesong for tidlig at Paramounts TV-divisjon i våres annonserte at de kansellerte flue-på-veggen-serien «Cops». Det har knapt gått en mer uetisk dokuserie på fjernsyn, tidligere vist på TV3 her hjemme siden premieren i 1989.

Dette er en tidlig dokureality som i årenes løp har blitt kritisert av journalistorganisasjoner og jurister for «dokuseriens» ensidige glorifisering av politiet – helter i actionfylte aksjoner, biljakter, skyteepisoder og arrestasjoner av mistenkte, som kan være ruspåvirka eller på andre måter uten av stand til å vite sitt eget beste, men som alle som en ifølge produsentene bak «Cops» har signert erklæringer på at de har godkjent filmingen av dem.

Det er avdekket at så ikke har vært tilfelle. «Cops» fikk 32 sesonger på skjermen, men var allerede utkonkurrert på skjermen av «Live PD», som følger en rekke polititeam på jobb i amerikanske byer – alt sendt direkte på TV i en konstant helteskildring.

«Live PD» var en enorm suksess, akkurat fornyet for 160 nye episoder og klar med seks spin-offs da alt sammen ble kansellert av TV-selskapet A+E på et blunk da politivoldsdebatten og demonstrasjonene startet i sommer. Det skal noe til, før et TV-selskap sier nei til det som i realiteten er millioner av dollar.

Les en klassiker i sommer: Homer for vår tid

Politiets oppdrag og virkeligheten

Det siste året har «The Rookie» blitt en av de mest populære i sjangeren – en godmodig og lettsett serie om nyutdannede uniformerte betjenter på jobb i LA – alle lovlydige, empatiske og hederlige typer i offentlighetens tjeneste, uten en «dirty cop» i sikte – en sterk kontrast til ukultur, korrupsjon og kritikkverdige forhold avdekket i Los Angeles Police Department.

Nå har serieskaperne av «The Rookie» erklært at sesong tre skal ta opp temaet politivold. Det skal også «Brooklyn Nine-Nine», komedien lagt til et politidistrikt i New York. TV-selskapet bak «S.W.A.T.». CBS, har erklært at det skal fokusere mer på hvordan rase og etnisitet blir framstilt i actionserien.

TV-suksessen «The Rookie» skal fokusere på politivold i neste sesong, politiserien som ifølge det kritiske nettstedet Spyculture.com er en serie «oppdiktet av LAPD». Foto: TV 2 Sumo

TV-suksessen «The Rookie» skal fokusere på politivold i neste sesong, politiserien som ifølge det kritiske nettstedet Spyculture.com er en serie «oppdiktet av LAPD». Foto: TV 2 Sumo

Dette TV-selskapet har vært kjent som «det hviteste» av de fem store kringkasterne i USA. Denne uka annonserte CBS at det skal bruke 25 prosent av sitt budsjett til manusutvikling på prosjekter fra serieskapere og produsenter fra den såkalte BIPOC-gruppen (Black, Indigenous, People of Colour).

Mangfold i praksis

Systemetablert rasisme og diskriminering, mangel på mangfold og representasjon av rase, kjønn og legning er stadig betente tema i underholdningsbransjen, som i det amerikanske samfunnet ellers. I praksis er det få TV-serier som ikke handler om hvite amerikanere.

Ett unntak er «Black-ish», komedien om en farget middelklassefamilie som i løpet av fem sesonger har tatt opp touchy temaer som amerikansk rasisme, – riktignok med for varsom tilnærming etter noen rettighetsforkjemperes smak.

###

«Black-ish» har tatt opp touchy temaer som amerikansk rasisme.

«Fresh off the Boat» er komedien om en taiwansk-amerikansk familie i Orlando på nittitallet, basert på kokk og matkjendis Eddie Huangs oppvekst.

Den bryter fullstendig med den karikerte framstillingen av asiater som har preget amerikansk underholdning til alle tider.

Og har noen fått med «Ramy» på TV 2 Sumo? Komiserien av og med en ung, muslimsk egyptisk-amerikaner er en morsom og populær nyskapning – og ensom svale i det amerikanske TV-landskapet.

###

Komiserien «Ramy» av og med en ung, muslimsk egyptisk-amerikaner er en morsom og populær nyskapning.

Problemet med Apu

Samtidig tyder ting på at indiske amerikanere, som komiker Aziz Ansari har fått gehør for kritikken av hvordan også de er framstilt i amerikansk underholdning – med storkioskeier Apu i «The Simpsons» som det klassiske skrekkeksempel på hvordan et helt folkeslag blir karikert.

Nylig lovet «The Simpsons»-teamet og skaperne av annen satirisk tegnefilm at fra nå av skal figurer i amerikansk tegnefilm stemmelegges av skuespillere av samme etnisitet som figurene selv. Stereotypier av folkeslag hører ikke hjemme i humor, er erkjennelsen, og beklagelsene har sittet løst.

Amerikanske komikere har den siste måneden tatt selvkritikk for å ikke ha tatt den rasistiske underholdningstradisjonen «blackface»- hvor hvite sminker seg svarte, mer på alvor. Blant dem er komikeren Tina Fey. Andre som har beklaget er komikere som Jimmy Fallon og Jimmy Kimmel. «30 Rock»(bildet), «Brooklyn Nine-Nine», «Scrubs» og «Pantertanter» er blant seriene som har trukket tilbake episoder med «blackface»-innslag. Foto: NRK

Amerikanske komikere har den siste måneden tatt selvkritikk for å ikke ha tatt den rasistiske underholdningstradisjonen «blackface»- hvor hvite sminker seg svarte, mer på alvor. Blant dem er komikeren Tina Fey. Andre som har beklaget er komikere som Jimmy Fallon og Jimmy Kimmel. «30 Rock»(bildet), «Brooklyn Nine-Nine», «Scrubs» og «Pantertanter» er blant seriene som har trukket tilbake episoder med «blackface»-innslag. Foto: NRK

De siste ukene har flere politsk bevisste, oppvakte komikere beklaget bruken av blackface – den rasistiske tradisjonen hvor hvite sminker seg mørke. Selv om innslagene i mange tilfeller er brukt for å belyse landets historiske rasisme, eller for å gjøre narr av rollefiguren som ifører seg blackface.

På lista er Tina Feys «30 Rock» og «Unbreakable Kimmy Schmidt», komediene «Brooklyn Nine-Nine» og «Scrubs», «Mad Men», og selv episoder av 80-tallsserien «Pantertanter» er fjernet fra nett og reprisekarusell.

Les også: «En robust krigsfilm basert på virkelige hendelser, som unngår de militærkåte klisjeene»

Nye tider

Det er nye tider i Hollywood. Insisterer underholdningsgigantene selv, som den ene etter den andre i løpet av juni har rykket ut med støtteerklæringer til BLM-bevegelsen, tatt avstand fra politivold, fra rasisme og fra president Donald Trumps truende framferd.

De tar avstand fra drapet på George Floyd og andre som har mistet livet i politiaksjoner denne våren, avstand fra rasisme, og lovet å jobbe for økt mangfold, likeverd, likestilling og reell representasjon i sine virksomheter. Denne økte bevisstheten skal komme til uttrykk på skjermen i nye filmer og TV-sesonger, men også på bakrommet, der prosjektene velges, skrives og castes før de går i produksjon.

Netflix var tidlig ute med å gi sin støtte til Black Lives Matters, og fikk raskt følge av Amazon, Apple, Viacom, Hulu, HBO, Marvel Entertainment, Warner Bros, A+E, ABC, CBS, NBC, CW og en lang liste aktører i samme sektor. Lista inkluderer også giganten The Walt Disney Company.

At verdens største underholdningskonsern så klart har stilt seg bak BLM-bevegelsen er ett nytt signal fra den kanten. Disney er selskapet som støttet Donald Trump med fem millioner dollar under presidentvalgkampen i 2016. Så gjenstår det å se hva den nye bevisstheten og alt engasjementet vil ende med, synlig i praksis på skjermen.

Kilder: USA Today, The Guardian, Yahoo.com, Opensecrets.org, Spyculture.com.

Mer fra Dagsavisen