Redningsskip fra flere organisasjoner jobber i dag for å redde migranter i havsnød i Middelhavet.
Dagsavisen har snakket med både Leger Uten Grenser (MSF) og Sea Watch om dagens situasjon. Det er flere ting som har gjort at arbeidet har blitt vanskeligere de siste åra, ifølge dem:
* Lengre ventetid før de får en trygg havn å ta med migrantene til.
* Slutt på koordinering med italienske myndigheter i redningsarbeidet.
* Dårlig kommunikasjon med den libyske kystvakta, som har fått opplæring og økonomisk støtte fra EU.
* Stengte havner i Italia og mangel på trygge alternativer.
* Situasjonen i Libya.
* Kriminalisering av redningsskip.
* Fly satt på bakken eller nektet å lande enkelte steder.
Nytt oppdrag
Mandag satte det norskeide skipet Ocean Viking, som drives av Leger Uten Grenser (MSF) og organisasjonen SOS Mediterranée, igjen kurs mot kysten utenfor Libya.
[UPDATE] The #OceanViking has just departed Marseille, ready to resume lifesaving operations at sea. After refueling en route, the ship will head to the central #Mediterranean, where people fleeing #Libya continue to drown in their search for safety.#BackAtSea pic.twitter.com/xod2ZBf8DO
— MSF Sea (@MSF_Sea) September 2, 2019
MSFs prosjektkoordinator Jay Berger på Ocean Viking sier utviklingen det siste året gjør at skipene nå forbereder seg på at de kan måtte vente i dager eller uker før de får anløpe en havn etter et redningsoppdrag.
– Det er en form for stand-off, sier Berger til Dagsavisen.
– Den første gangen varte det i noen dager. Nå virker det dessverre som om det er den nye normen, og situasjonen må eskalere til nye nivåer før det tas grep, fortsetter han.
Det tok to uker før migrantene om bord på Ocean Viking fikk gå i land på Malta. Foto: Anne Chaon/NTB scanpix
I august gikk det to uker før 356 migranter Ocean Viking hadde reddet, fikk gå i land på Malta. Det skjedde først etter at seks andre EU-land sa seg villige til å behandle asylsøknadene deres.
Les også: – Bekreftes dagens tragiske tall, nærmer det seg 900 druknede i Middelhavet i år
Ventet lenge
Berger har tidligere erfaring fra redningsskipet Aquarius, som de to organisasjonene driftet i tre år. Fram til arbeidet ble innstilt i fjor på grunn av registreringsproblemer, hadde skipet reddet rundt 30.000 mennesker.
– Med Aquarius koordinerte vi alltid med redningskoordinatoren i Roma. De rettet oss alltid mot hvem vi skulle redde, sa hvor mange som var om bord og hvor vi kunne legge til kai etterpå, sier Berger.
– Nå er vi strengt tatt på egen hånd. Vi leter i bunn og grunn etter nåla i høystakken, fortsetter han.
Redningsskip i Middelhavet har i flere måneder hatt hjelp av to småfly som har meldt fra om båter.
Forrige uke skrev avisen La Repubblica at flyene ikke lenger fikk lov til å lande på den italienske øya Lampedusa eller på andre flyplasser i landet.
Luftfarsorganisasjonen Enac forklarte det med at slike fly kun kan brukes til fritidsaktiviteter, og ikke som arbeidsverktøy.
– Uten hjelp fra lufta eller koordinering med Italia opererer vi nærmest i blinde, sier Berger.
Begge flyene er driftet av veldedige organisasjoner, det ene av dem er tilknyttet tyske Sea Watch gjennom Humanitarian Pilots Initiative.
Les også: – Folk sendes til helvete på jord
Pågrepet kaptein
Sea Watch mener på sin side at forbudet mot å lande på Lampedusa er politisk motivert fra Italias side, sier talsperson og en av grunnleggerne, Ruben Neugebauer.
– Vi sier alltid fra til Libya hvis vi finner skip med flyene, men de er ofte ikke tilgjengelige, sier Neugebauer til Dagsavisen.
Redningsoppdragene i Middelhavet har blitt vanskeligere siden 2016, mener han.
– Da startet en kampanje for å kriminalisere redningsskip. Det har blitt vanskeligere etter at Ligaen fikk makt i Italia, men det startet tidligere, fortsetter Neugebauer.
Migranter går i land fra skipet Sea Watch 3 på Lampedusa. Foto: Elio Desiderio/NTB scanpix
Italias innenriksminister Matteo Salvini, partileder i det innvandringskritiske ytre høyre-partiet Ligaen, har stengt italienske havner for redningsskip og innført rekordhøye bøter for skip og rederier som anløper uten tillatelse.
Tidligere i sommer havnet Salvini i en ordkrig med den tyske organisasjonen, etter at kaptein Carola Rackete på skipet Sea Watch 3 ble pågrepet i Italia. Rackete hadde trosset italienske myndigheter og gått til kai på Lampedusa med over 40 migranter om bord etter to uker til sjøs. Kapteinen argumenterte med at migrantene måtte få gå i land på humanitært grunnlag.
Neugebauer sier han er spent på å se om en ny italiensk regjering, uten Ligaen, vil føre en ny migrantpolitikk.
Les også: Tyske Carola berget 53 migranter på havet. Så ble hun arrestert.
– Intense dager
Ute på oppdrag med Ocean Viking er det SOS Mediterranée som har ansvar for å redde migranter fra småbåter og ta dem med over til skipet. Da overtar MSF, som er på plass med lege, sykepleiere og jordmor, i tillegg til flere andre, sier Berger.
Fire dager med redningsoppdrag hver dag var fasiten for Ocean Viking forrige gang.
– Det er ekstremt intenst og stressende å gjøre vårt beste for å redde så mange som mulig fra å drukne. Etter at vi har reddet dem, må vi planlegge videre, sier Berger.
Underveis forsøkte de å koordinere med Libyas kystvakt, og de oppdaterte både Malta og Italia.
Etter det første redningsoppdraget fikk de beskjed om at migrantene kunne gå i land i Libya. MSF mener Libya ikke er et trygt land å sette migranter i land i, også før de pågående kampene startet. Organisasjonene avslo dermed, og ba andre land om en trygg havn. Etter det fikk de ikke svar fra Libya, ifølge MSF.
Ocean Vikings kurs formet et hjerte mens skipet ventet på en trygg havn for migrantene om bord. Foto: Hannah Wallace Bowman/NTB scanpix
Teamet om bord på Ocean Viking fikk underveis informasjon fra migrantene om andre båter de hadde hørt om som skulle legge ut, eller som allerede var ute, forklarer Berger.
– Det var en vanskelige balansegang. Vi hadde folk om bord som allerede hadde vært til sjøs i tre-fire dager før vi reddet dem. Vi måtte få dem trygt i land, samtidig visste vi at vi var det eneste skipet i området, sier han.
Norsk debatt
Debatten rundt redningsskipene i Middelhavet går også i Norge. Justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr (Frp) er sterkt kritisk til redningsoperasjonene og mener at redningsfartøyene med sitt nærvær oppmuntrer mennesker til å legge ut på havet i skrøpelige farkoster, skriver NTB.
– Vi har hele tida vært tydelige på at det er Leger Uten Grenser og SOS Méditerranée som har skapt denne situasjonen, sa Kallmyr.
Leger uten Grenser og Sea Watch er ikke enige i at redningsskipene bidrar til at flere forsøker å krysse Middelhavet.
Neugebauer etterlyser EU-reformer, men sier det også er viktig å se på hva det er som tvinger noen bort fra hjemlandet sitt.
– For eksempel må vi se på klimaendringer. Europa er ansvarlig for mange av de grunnleggende årsakene til flukt, sier han.
Les også: Kallmyr sier nei til å ta imot mennesker reddet av norske skip
Organisasjoner med skip i Middelhavet:
* Leger Uten Grenser og SOS Méditerranée samarbeider om driften av det norske skipet Ocean Viking.
* Det venstreorienterte italienske Mediterranea-kollektivet drifter båten Mare Jonio.
* Tyske Sea Watch er på plass med Sea Watch 3. Skipet holdes fortsatt i havn på Sicilia etter pågripelsen av kapteinen i sommer.
* Skipet Open Arms ble tidligere i sommer lenge hindret fra å legge til kai på Lampedusa. Det drives av den spanske organisasjonen Proactiva Open Arms.
* Tyske Lifeline opererer skipet Eleonore. Italienske myndigheter beslagla mandag skipet.
* Tyske Sea-Eye har skipet Alan Kurdi.
(Kilder: NTB, MSF, La Repubblica)
Les også: Spania ønsker flyktninger velkommen