København er en av verdens mest sykkelvennlige byer, ifølge flere kåringer. Det har ført til at mange tar sykkelen fatt for å komme seg rundt i den danske hovedstaden.
49 prosent av alle reiser til jobb og skole ble gjort med sykkel i København i fjor, viser kommunens egne tall. Det er økning fra 36 prosent i 2015.
Med dette nærmer byen seg målet om at halvparten av innbyggerne skal reise med sykkel til skole og jobb innen 2025.
– Vi er en sykkelby og vi vil være best i verden, sa Klaus Mygind i et intervju med Los Angeles Times.
Han er representant for Socialistisk Folkeparti (SF) i bystyret i København, der han er medlem av teknikk- og miljøutvalget.
– Vi har fremdeles mye jobb å gjøre. Jeg er ingen bilhater, men jeg tror vi trenger å gjøre alt vi kan for å stoppe mesteparten av bilreiser inn til sentrum. Vi trenger flere sykler og færre biler, sier han videre.
Klimanøytral
Sykkelsatsingen er en del av Københavns mål om å bli verdens første klimanøytrale by innen 2025.
Klimanøytralitet vil si å ikke slippe ut mer klimagasser enn byen klarer å fange opp eller å fjerne, skriver FN.
Det betyr nødvendigvis ikke å redusere egne utslipp, ifølge yr.no. Likevel har København kuttet nesten 40 prosent av utslippene sine siden 2005.
Transport utgjør imidlertid en stor del av karbonutslippet i København og resten av Europa.
Mer sykkel
Selv om København nesten har nådd sykkelmålet sitt, fortsetter sykkelsatsingen i byen. De har bygd 17 nye sykkelbruer siden 2006. 15 av dem har kommet de siste fire årene, skriver Los Angeles Times i en reportasje fra byen.
Totalt er det nå 382 km med sykkelvei. Det tilsvarer omtrent avstanden fra Oslo til Mandal.
I København blir det i gjennomsnitt syklet rundt 1,3 millioner kilometer hver dag, skriver København kommune. Ni av ti dansker eier en sykkel og allerede for tre år siden var det flere sykler enn biler i byen.
Europa sykler
Også andre byer i Europa satser på sykkel.
I Nederland tok 27 prosent av befolkningen sykkel til jobb i 2016. Det er også flere sykler enn mennesker i landet, og både Amsterdam og Utrecht scorer høyt på lister over verdens mest sykkelvennlige byer.
Nederland er et av landene som har utbygd sykkelnettverket sitt. Foto: NTB Scanpix
I Oslo har byrådet en uttalt satsing på syklister og sykkelveier, og målet er at 16 prosent av alle hverdagsreiser blir gjort med sykkel innen 2025. Andelen arbeidsreiser skal økes til minst 20 prosent.