Verden

Advarer mot «Festning Europa»

Mennesker som trenger beskyttelse, kan ikke lenger komme seg lovlig til Europa, advarer Det europeiske flyktningrådet. Nå vil EU ha enda strengere grensekontroll.

Debatten om ulovlig innvandring til Europa har nådd nye høyder etter at Italia i samarbeid med Libya nylig innførte en ny praksis: Mennesker som vil over Middelhavet i båt fra Afrika til Italia, blir stoppet lenge før de når italiensk farvann eller landjord. De blir sendt tilbake til utgangspunktet uten at myndighetene sjekker om passasjerene er flyktninger med behov for beskyttelse eller økonomiske migranter.

FN, og også Vatikanet, har protestert kraftig og mener Italia bryter med internasjonale menneskerettigheter. Samtidig pågår et arbeid i EU for å styrke kontrollen av alle EUs yttergrenser, og dermed også Norges, som kan gjøre at praksisen blir utvidet.

Sterk økning

– Mennesker som trenger beskyttelse har ikke lenger noen mulighet for å komme seg til Europa på lovlig vis. De blir tvunget til å ta ulovlige veier, sier Maria Duro til Dagsavisen. Han forsker på problemene med lovlig tilgang til Europa for Det europeiske flyktningrådet (ECRE) i Brussel.

Hvert år kommer det mange tusen ulovlige immigranter til EU. Bare i fjor avdekket Frontex, EUs organ for å koordinere og bistå medlemsstatenes grensekontroll, 175.000 ulovlige grensekrysninger. Det er 20 prosent mer enn året før. En stor andel kommer fra Afrika over Middelhavet og havner i hovedsak på Malta eller de italienske øyene Lampedusa eller Sicilia. Også til Hellas og Spania kommer det båter. Spania merker spesielt pågangen til Kanariøyene fra Afrika. I øst er menneskesmugling fra det tidligere Sovjetunionen et stort problem.

Bot for ulovlig opphold

Mottakerlandene takler situasjonen på ulikt vis. I tillegg til en ekspansiv grensekontroll, vedtok det italienske parlamentet sist uke en lov som kriminaliserer ulovlig innvandring og opphold i Italia. Å være i Italia uten tillatelse skal nå straffes med bøter på mellom 5.000 og 10.000 euro. Frankrike har i lang tid jobbet med bilaterale avtaler med tidligere kolonier for å hindre migranter som vil til Frankrike i å reise i det hele tatt.

Nytt system

Ifjor foreslo EU-kommisjonen flere innstramminger av EUs grensekontroll. Blant forslagene er et system der alle som kommer inn i EU-området blir registrert og dataene lagres. Det er medlemsstatenes oppgave å kontrollere egne grenser, men nå skal det på plass et mer strømlinjeformet system i EU innen 2015.

EUs innenriksministere møtes 5. juni for å diskutere disse planene og ulovlig innvandring generelt. På dagsorden står også Italias nye praksis.

Vil ikke kritisere

Bare mellom 7. og 10. mai ble over 500 afrikanske båtpassasjerer, blant dem mange gravide og barn, som forsøkte å ta seg over fra Libya til Italia tilbakevist før de fikk fortalt hvem de var eller hva de søkte.

Likevel er det tvilsomt om italienerne får noen kritikk fra resten av EU. Da EU-kommisjonens talsmann Johannes Laitenberger ble spurt om Italia bryter med EUs lovgivning når det ikke undersøkes om båtimmigranter i realiteten kan være flyktninger med krav på internasjonal beskyttelse, svarte han svært ullent:

– Dette er et komplekst juridisk tema som det ikke finnes noe enkelt svar på. Men vi kan ikke si nå, svart på hvitt, hva situasjonen er, sa Laitenberger til nettstedet EUobserver.com.

Flest flyktninger

ECRE mener EU glemmer det humanitære aspektet i sitt arbeid med grensekontroll og at et sosialt problem får status som sikkerhetsproblem.

– Vi vet at det er flyktninger som trenger beskyttelse blant migrantene. For eksempel fikk 66 prosent av asylsøkerne på Malta i 2007, som hovedsakelig ankommer sjøveien på irregulært vis, status som mennesker med behov for internasjonal beskyttelse. I lys av dette er det opplagt at noen av dem som blir forhindret av Frontex i å ankomme Europa også trenger beskyttelse, sier Duro og fortsetter:

– Når medlemsstatene utfører grensekontroll er de pliktig til å identifisere flyktninger. I EU i dag blir alt blandet sammen, illegale innvandrere, asylsøkere, flyktninger.

Mer fra Dagsavisen