Innenriks

Slik ble togtilbudet bedre - og dårligere

– Vi har aldri hatt et bedre togtilbud enn nå, sier Thor Bjerke, som vet hva han snakker om etter å ha gransket norske rutetabeller gjennom nærmere 170 år.

Med Flytoget fikk vi omsider tog som kjørte i over 200 kilometer i timen i Norge også, noe som betegnes som en milepæl i norsk jernbanehistorie. Dette bildet ble tatt da Flytoget ble presentert 7. oktober 1997.
Med Flytoget fikk vi omsider tog som kjørte i over 200 kilometer i timen i Norge også, noe som betegnes som en milepæl i norsk jernbanehistorie. Dette bildet ble tatt da Flytoget ble presentert 7. oktober 1997.
Publisert Sist oppdatert

– Det går mange tog nå, og de er raskere enn før, fortsetter Bjerke.

– Men det er også ting som er blitt borte, og som jeg savner, tilføyer han.

– Som trillevognene hvor du kunne få kjøpt kaffe og vafler. Det var også spisevogner med hvite duker på bordene. Og det var et helt annet og langt bedre utenlandstilbud. Korrespondansen mellom togene var også bedre tidligere. De ventet på hverandre. Det var ikke som nå når du risikerer å se Lillehammer-toget som du skulle ha reist videre med, kjøre av sted når du kommer til Oslo S med toget fra Stavanger. Bare for å nevne ett eksempel. Også mellom tog og buss var det bedre korrespondanse tidligere.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS