Politikk

Kollektivtilbudet i Oslo er bedre enn noensinne, takket være byrådet

Siden Arbeiderpartiet og de rødgrønne partiene i Oslo vant valget i 2015, har kollektivtilbudet i byen sett en økning i både avganger og passasjerer. Vi gjør enormt mye for at folk fra hele byen skal komme seg lettere rundt og det virker. Det er derimot trist at FpU sprer usannheter om byrådets politikk og at de ikke har sjekka faktaene før de kritiserer byrådet. Ting er ikke så helsvart som de påstår.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi veit at for at vi skal få reinere luft i byen, må flere folk velge kollektivtransport. Og det er nettopp derfor dette byrådet lever så til de grader på å oppgradere kollektivnettet til hovedstaden. Bare siden vi tok over makta for snart to og et halvt år siden har vi i dag over 1000 flere avganger i uka. Det merker folk, og det gjør det lettere å velge kollektivt.

Flere avganger gjør også livet lettere. Vi gjør livet lettere for så mange pendlere, elever og studenter. Det gjør at man kan sove de 10 ekstra minuttene og ta en t-bane seinere og samtidig rekke jobb eller skole. Personlig merker jeg endringene på kroppen, for t-banen jeg tar har dobbelt så mange avganger i rushtiden. Noe jeg vil kalle en markant forbedring av kollektivtransporten. Flere avganger er også frihet, det gjør at man kan være litt lenger på fest før man må løpe til siste bane, som nå går seinere enn før, det betyr også at man kan være litt lenger med vennene før man må rekke bussen hjem til middag. Livet blir generelt lettere.

FPU-erne bør sjekke faktaene før de hevder at byrådet vil øke billettprisene. For her er det mye som må oppklares. For Oslo kommune eier ikke Ruter aleine. Akershus eier 40% og dermed må Oslo og Akershus samarbeide når det kommer til Ruter.

De siste årene nemlig har Oslo og Akershus hatt en avtale om hvordan billettprisene skal være framover. Byrådet i Oslo hadde pengene til å hindre økning i billettprisene og foreslo å droppe prisøkninga. Akershus, som er styrt av Høyre og FrP sa nei. Dermed ble ikke prisøkninga stoppet takket være det borgerlige styret i nabofylket vårt. At billettprisene øker, er ikke byrådet, men høyrestyrte Akershus sin feil.

Politikken vår virker, og i tillegg til å sikre flere avganger og en enklere hverdag for Oslos pendlere blir vi gjerne med på å senke prisene, men snakk med deres egne i Akershus først.

Mer fra: Politikk