Navn i nyhetene

Skinnebrudd og røde lys

– Ved forsinkelser på grunn av signalfeil så husk at sikkerhet er viktigst, sier Thor Erik Skarpen. Han jobber i Bane NOR.

Hvem: Thor Erik Skarpen (49)

Hva: Pressesjef i Bane NOR.

Hvorfor: Opplever travle dager med en rekke feil, forsinkelser og innstillinger.

Brann i Lieråstunnelen, signalfeil, spormangel og tekniske problemer med tog. Tar det ingen ende?

– Jo, flere enkeltproblemer blir løst og har blitt løst de siste årene, men det krever fortsatt noen år med intensivt vedlikehold å løse resten. Skikkelig vintervær gir uansett ekstra utfordringer, selv med topp beredskap og vedlikehold.

Signalfeil er et begrep som ofte blir brukt. Hva ligger i dette begrepet?

– Det er «jernbansk» og betyr at anlegget automatisk har oppdaget en feil på banestrekningen, som for eksempel et skinnebrudd eller feil med elektriske komponenter. Det gir rødt signal for toget. Av hensyn til sikkerheten må strekningen sjekkes for feil før toget kan kjøre. Systemet kan være litt følsomt og gi feil indikasjoner, men sikkerheten til de reisende er viktigere enn punktligheten. Derfor må toget ofte vente på grønt lys.

I sommer blir det buss for tog igjen i mange uker. Hva skal gjøres?

– Lieråstunnelen får en grundig oppdatering og blir så god som ny. Det er viktig for å forebygge feil på Drammensbanen og holde et høyt sikkerhetsnivå. Så bygger vi Follobanen og ny jernbane i Moss og det påvirker Østfoldbanen. Ellers mye intensivt vedlikehold når vi først har mulighet til å stenge. Resultatet blir bedre punktlighet. Når nye strekninger blir ferdige får de reisende også flere avganger og kortere reisetid.

Jeg er selv togpendler fra Drammen, og opplever stadig forsinkelser og innstilte tog. Har du noen trøstens ord til en ofte frustrert, men togglad passasjer?

– Ja, det har jeg. Det blir bedre, men det krever også at vi stenger av og til for å gjøre forbedringsarbeidene. Ved forsinkelser på grunn av signalfeil så husk at sikkerhet er viktigst. Ved feil på banen som gir innstillinger får du færre avganger, men etter et mønster som gjør at du tross alt får det beste togtilbudet situasjonen kan gi. Vi plukker ut avganger for å forebygge kaos og sørge for at de togene som det er plass til kan være punktlige. Til sist er vel trøsten at tog alt i alt er bedre enn alternativene? Passasjerveksten tyder i hvert fall på det.

Etterslepet i jernbanen har vært kjent i tiår. Blir man noen gang ferdig?

– Vi tar noen jafs der det merkes best. Strømanlegget og kontaktledningen på Kongsvingerbanen er fra 1951(!) og det bygges nytt nå. Alt gammelt må fornyes for å forebygge feil. Det som er nytt i dag, blir gammelt om noen år. Får vi lov til å fortsette planen som politikerne har vedtatt (Nasjonal transportplan), blir det veldig bra.

Hvordan opplever du reaksjonene fra passasjerene. Er det mye sinne, eller tar vi det greit?

– Veldig greit, men med forståelig frustrasjon enkelte ganger. En veldig høy andel av våre ansatte tar selv toget til jobb og vi hører fra dem hvordan det kan være enkelte dager.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Lærebøkene på barneskolen: Historie, samfunnsfag og kristendom. Det former. Ellers synes jeg Eckhard Tolles «The power of now» har et viktig budskap: Vi lever alltid i nåtid, så ha fokus der. Fortid er minner og fremtid er å forestille seg.

Hva gjør deg lykkelig?

– Å se barna mine harmoniske etter en aktiv dag.

Hvem var din barndomshelt?

– Oddvar Brå. En mester i motbakkene. Jeg var på jobb for Ernæringsrådet sammen med Ingrid Espelid Hovig i Mo i Rana for mange år siden. Jeg ble starstruck av å få hilse å Oddvar Brå. De andre av å hilse på Ingrid.

Hva misliker du mest ved deg selv?

– Oi, hvor skal jeg starte? Jeg er selvkritisk av natur. Det er kanskje det jeg misliker mest med meg selv.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Gode venner og godt øl.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– Mot alt som hindrer likeverd og toleranse. Men ikke ulikhet. Mange forveksler likhet og likeverd. Vi er alle ulike og det er en fin ting.

Er det noe du angrer på?

– Ja, men jeg heftes ikke ved det.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Justin Trudeau og Emmanuel Macron. To liberalere med innflytelse i verden, opptatt av å kombinere frihet og solidaritet.

Mer fra Dagsavisen