Navn i nyhetene

Meningsløse, fargeløse selfies

Hvorfor kaster så mange kvinner seg på såkalte utfordringer på sosiale medier?

Hvem: Linn Rosenborg (37)

Hva: Pedagog, skribent og samfunnsdebattant.

Hvorfor: Kritiserte trenden med «meningsløse selfies» under emneknaggen #challengeaccepted i VG. Opprinnelig oppstod trenden for å øke bevisstheten rundt kvinnedrap i Tyrkia.

Gratulerer med blest!

– Takk!

Du ble provosert av at kvinner i beste mening la ut sort/hvitt-bilder av seg selv fordi vi er «vakre slik vi er», slik det stod beskrevet i delingsteksten at vi skulle gjøre. Hvorfor ble du så opprørt?

– Det handler om å ukritisk hive seg på enhver trend. Jeg syns det er leit at norske kvinner kupper en slik kampanje for å legge ut fine, meningsløse bilder av seg selv. #womensupportingwomen og sort/hvitt-bilder er en gjenganger på sosiale medier. Det fjerner ikke det faktum at kampanjen nå kan gi massiv oppmerksomhet rundt kvinnedrap i Tyrkia. Trenden startet nettopp fordi Tyrkisk politi bruker bilder i sort/hvitt når kvinner forsvinner og blir drept. Dermed ble det symbolsk sterkt å legge ut sort/hvitt bilder av seg selv, som tyrkisk politi kunne brukt dersom du selv skulle blitt drept fordi du er kvinne.

Hvorfor tror du at så mange velger å legge ut disse sort/hvitt-bildene av seg selv under emneknagger som denne, hvorfor blir vi med på sånne trender?

– Jeg må bare si at jeg er hundre prosent enig i at kvinner skal støtte kvinner og at vi er gode nok som vi er. Jeg støtter alt det der, det er bærebjelken i alle mine prosjekter i sosiale medier og det gjennomgående temaet jeg skriver om. Jeg støtter bare ikke å snu denne kampanjen. Jeg tror heller ikke at noen har tenkt at «dette handler om drepte kvinner, men jeg vil heller at det skal handle om meg». Men jeg tror at det er en sånn kvinnegreie. Fuck janteloven og alt det der. De har behov for bekreftelse – kanskje mer enn menn – på at de er gode nok som de er. Og så er de flinkere enn menn til å fortelle hverandre at de er nettopp det, og da passer det jo godt med en sånn kampanje.

Les også: «Adjø, korona-solidaritet?»

«De», sier du?

– Som om ikke jeg er en av dem, mener du? Det må du rette, jeg mener «vi»!

Jeg tipper at mange av dem som la ut bilde av seg selv følte seg dumme da de leste innlegget ditt og skjønte kritikken. Var det meningen?

– Absolutt ikke! Hvis noen følte seg dumme så antar jeg at de følte seg truffet. Da kunne de heller redigert bildeteksten med utfyllende informasjon, sånn som Tone Damli Aaberge gjorde etter at hun leste innlegget mitt. De som godt kan føle seg litt dumme er de som nå vet hva kampanjen dreier seg om, men som likevel insisterer på å la kampanjen handle om seg selv.

Tidligere i sommer var instafeeden helt sort, merket med emneknaggen #blacklifesmatter. Tror du sånne utfordringer har noe for seg?

– Da også var jeg hissig! Og jeg gikk hardt ut mot rockesokk-kampanjen for noen år siden også. Den gang var det fordi nesten ingen satt seg inn i at det var den kristenkonservative organisasjonen Menneskeverd som kuppet den kampanjen.

Men når kampanjene bevarer sin opprinnelige kontekst, kan de ha noe for seg da?

– Ja, det tror jeg. Jeg leste en undersøkelse fra USA, det var en ganske høy prosent av befolkningen som fikk alle sine nyheter fra sosiale medier. Da er det klart at sånne kampanjer spiller en viktig funksjon. Du er jo journalist, sjekker du Facebook og Instagram eller VG og Aftenposten når du våkner om morgenen?

Instagram...

– Nettopp! Point made.

Les også: Mange unge uføre: Camilla (26) kritiserer Nav-systemet

Hvem ville du stått fast i heisen med?

– Mormor. Hun var en amerikansk-russisk jøde, utnevnt til æresdoktor av Kofi Annan.

Er det en skrønehistorie?

– Neida! Søk på Selena Axelrod Winsnes. Det var meningen at jeg skulle sortere memoarene hennes og skrive en bok, men det rakk vi ikke før hun døde. Heisen måtte stått fast en stund.

Hvem var din barndomshelt?

– Celine Dion. Jeg stod utenfor stallen og sang med hodetelefoner. Og så trodde jeg at de som stoppet gjorde det fordi de synes at jeg var flink.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Herregud jeg shopper! Som regel brukt og vintage, men jeg føler sånn skam likevel.

Hva misliker du mest med deg selv?

– At jeg snakker meg selv ned og er selvdestruktiv.

Hva er du mest fornøyd med?

– At jeg står støtt, er en god venn, at jeg er ærlig og at jeg ikke fikk barn før jeg gjorde.

Når fikk du barn?

– I fjor. Da var jeg 36.

Mer fra Dagsavisen