– Hadde vi bare nominert bloggere, ville de fått Gullbarbien hvert år til evig tid

Hvert år kårer Press hvem som er best på å få ungdom til å føle seg verst. I år er det særlig én blogger som har fått ekstra mange nominasjoner, røper Press-leder Mina Vinje.

Hvem: Mina Vinje (22), leder i Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press.

Hvorfor: Press lanserte tirsdag de nominerte til årets Gullbarbie – en pris som går til den medie- og reklameaktøren som er «best på å få ungdom til å føle seg verst».

Hva er det dere ønsker å oppnå med denne lite ærefulle prisen?

– Reklame- og mediebransjen tjener penger på å få barn og unge til å kjøpe produktene sine og har derfor et stort samfunnsansvar. Når de markedsfører produktene sine med reklame basert på ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødig seksualisering, synes vi det blir feil. Kroppspress er et strukturelt problem som må endres.

Årets nominerte er Dagbladet, Blogg.no og Facetune. Hvorfor akkurat disse? 

– Det var vanselig å velge ut hvilke aktører som var verst av de nominerte, men vi endte med disse tre av flere grunner. Under Blogg.no har det vokst fram et enormt marked der barn og unge blir dobbelt utnyttet. Unge bloggere blir brukt som reklameplakater for kosmetiske inngrep, tannbleking, selvruning og så videre, mens barn og unge blir utsatt for disse plakatene. Facetune tjener penger på at barn og unge redigerer sine egne bilder og markedsfører seg aggressivt mot nettopp denne gruppen på sosiale medier. Dagbladet er en av landets største aviser og har et stort samfunnsansvar som de bruker til å gi barn og unge dårlig selvtillit gjennom å skrive om slanking, kropp og sex. 

Les også denne kommentaren fra Sigrid Bonde Tusvik: «Unge jenter må bli litt mer som finansmenn, minus kokain i blodet»

Hvem er det som plukker ut kandidatene? 

– Alle kan nominere bedrifter, kampanjer eller selskaper de mener bør få prisen. I år har vi fått inn rundt 9.500 nominasjoner. Så velges de endelige kandidatene av landsstyret, som består av ungdommer mellom 16 og 22 år fra ulike deler av landet. 

– Vi fikk ekstremt mange nominasjoner på bloggere i år, og særlig på Sophie Elise sin blogg. Men vi søkte etter en bredde. Hadde vi bare nominerte bloggere, ville de fått Gullbarbien hvert år til evig tid. Vi mener også at bloggerne er del av et større, strukturelt problem. Det samme gjelder Facetune. De markedsfører seg mot unge mennesker på sosiale medier, og det skaper nye problemer som foreldregenerasjonen ikke opplevde. Den digitale hverdagen barn og unge lever i nå, er helt ny. 

Hvorfor tror du bloggere generelt og Sophie Elise spesielt får så mange nominasjoner? 

– Nå har jo hun sluttet å blogge, men både Sophie Elise og andre bloggere må tenke på at de er forbilder. Når de driver med sponsing og skriver kommersielle innlegg, så er det faktisk reklame. Folk skal få skrive hva de vil på bloggen sin, altså, men når kommersielle samarbeid kommer inn i bildet så begynner det å bli problematisk. Det er uetisk å reklamere for noe som får barn og unge til å føle seg dårlig.  

Møt Ulrikke Falch i portrettet: – Jeg husker at de gikk forbi meg, hostet og sa jeg så ut som en mann (+) 

Saken fortsetter under bildet. 

Tidligere blogger Sophie Elise har fått spesielt mange nominasjoner til årets Gullbarbie, ifølge Press-lederen. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix

Som hva da? 

– Tidligere har hun for eksempel hatt rabattkoder for lymfedrenasje i forbindelse med at hun skulle stramme opp den ene rumpeballen sin. 

Oi. Det er mange gjengangere også blant prisvinnerne. Dagbladet fikk Gullbarbien senest i 2016, og er altså nominert i år igjen. Undertøysmerket Victoria’s Secret har også vunnet prisen flere ganger. Betyr det at Gullbarbien ikke fører til den holdningsendringen dere etterlyser?

– Dette er tiende gang vi deler ut prisen. Noen av de involverte aktørene har gjort endringer, andre ikke. Kleskjeden Bik Bok vant for noen år siden etter å ha fått masse kritikk for små klesstørrelser, og de endret størrelsene sine i ettertid. Så er det enkelte som ikke gjør noe, som Dagbladet. Derfor tar vi kampen igjen. Nå diskuteres også kroppspress på Stortinget og i fjor ble det vedtatt at retusjert reklame skal merkes. Det er et kjempestort gjennomslag for oss. Så ser vi at denne prisen vokser seg større og større. I fjor fikk vi stemmerekord med 65.000 deltakere, og jeg ser for meg at det kommer inn enda flere stemmer i år. 

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Harry Potter-bøkene.

Hvem var din barndomshelt?

– Turte fra «Jul i Blåfjell»! Hun kjempet for miljøet og barns rett til å bli hørt, og at alle blånisser skal være venner uansett hvilken farge de har på nisselua.

Les også: Blogger Anniken Jørgensen vil forby rabatt på botox: – Bloggere må bruke huet 

Hva misliker du mest ved deg selv?

– Jeg tror jeg er morsommere enn det jeg er. 

Hva gjør du når du skeier ut?

– Bruker altfor mye tid på å se på Carpool Karaoke på Youtube.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot? 

– Alt som har med barns rettigheter å gjøre, men hvis jeg må velge én sak ville det nok vært mot midlertidig opphold for enslige, mindreårige asylsøkere.

Er det noe du angrer på?

– At jeg la meg altfor sent i går.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Akkurat nå er det Alexandra Beverfjord, sjefredaktør i Dagbladet. Jeg tror vi er ganske uenige og kunne hatt en spennende diskusjon.