Navn i nyhetene

Driver mønsterbedrift

Hilde 
Midthjell (53) er hovedeier i 
Dale of Norway, som denne uka lanserte kolleksjonen for den norske OL- og paralympicstroppen.

Hva er inspirasjonen bak den nye OL-kolleksjonen?

- Vi har brukt inspirasjon fra norsk historie, tradisjon og klassiske skigensere fra femti- og sekstitallet. Designet er rent, med en stor åttetallsrose midt på brystet og en såkalt glidelåsgarasje i lakseskinn belagt med gull - som en liten påminnelse om at den norske troppen går for gull. Fra gammelt av var det vanlig at man strikket inn symboler i de vakre mønstrene, så vi har lagt inn små kors i åttetallsrosen som en beskyttelse mot onde krefter. I tillegg har genserne i de norske fargene en flaggstripe strikket inn i kragen i myk merino.

Hva er nøkkelen til Dales suksess?

- Kvalitet og identitet, og at produktene våre oppfattes som ekte. Dale er ett hundre prosent norsk, vi satser på det urnorske med ull og strikk, og produserer i en bedrift der de har produsert Dalegensere siden 1879. Dette gjør produktet litt dyrere enn om vi skulle produsert i for eksempel Kina, men da tror jeg det ville mistet noe av sin sjel.

Hvordan er dere blitt så gode på nettopp strikk?

- Mange av dem som jobber på Dales fabrikker på Vestlandet har hatt foreldre og besteforeldre som også har jobbet der, og de har en helt unik kunnskap om strikk og garn som, kombinert med ny design, har vist seg å slå an, ikke minst i utlandet.

Dale of Norway har i år i tillegg fått rettighetene til å lage både den offisielle OL-genseren for Sotsji 2014-arrangementet og Den Internasjonale Olympiske Komité. Skal du selv til Sotsji?

- Jeg vet ikke ennå. Men jeg har allerede vært der og sjekket forholdene i forarbeidet med genseren vi har laget for IOC - en lett, myk og elegant genser i de offisielle fargene og ikke veldig mye mønster - like fin å ha på ute som inne.

Er norsk strikk trendy?

- Tatt i betraktning at Dale er større i utlandet enn her hjemme tror jeg det stemmer. Responsen fra USA er over overveldende. Vi selger på alle de populære skisportstedene sammen med merker som Moncler og Ralph Lauren, og oppfattes som et såkalt high end brand - et luksusmerke.

Har du alltid vært glad i norsk strikk?

- Jeg har familie på Vestlandet og vi har alltid fått gensere fra Dale i presang, men jeg er Norges dårligste til å strikke selv.

Hva gjør det lykkelig?

- Jeg jobber så mye, og setter nok pris på de små og nære ting. Være sammen med venner, familie og de to kattene mine. En god bok og en skål med sjokolade foran peisen. Å kose meg.

Hvem var din barndomshelt?

- Jeg har aldri vært fan eller hatt mange helter. Det hang dessverre ingen kjekke popstjerner på veggene hjemme på rommet mitt da jeg var tenåring.

Hva gjør du når du skeier ut?

- Som alle andre. Venner, vin og lange, gode samtaler.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

- Det er sikkert flere saker jeg kunne engasjert meg mer for. Tida strekker sjelden til fordi jobben krever såpass mye, men jeg synes det er bra å kunne bidra til å sysselsette folk i det som er igjen av norsk tekstilindustri.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

- Kjæresten min. Et heisrom er trangt og da hadde det i hvert fall blitt hyggelig. Dessuten er han en mann som kan trå til når det trengs.

sissel.hoffengh@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen