– Bedre kapasitet, bedre komfort og bedre nettdekning

Øystein Risan skal bestille nye lokaltog som vil gjøre «folks reisehverdag enklere og bedre».

Hvem: Øystein Risan (56)

Hva: Administrerende direktør i Norske tog AS.

Hvorfor: Skal anskaffe 30 nye lokaltog med opsjon på kjøp av ytterligere 170 togsett.

 

Hvorfor vil dere kjøpe nye lokaltog nå?

– Fordi både klima- og trafikkutfordringene gjør at vi trenger flere tog med høy komfort og kapasitet, og fordi de gamle togene er modne for utskifting. Flere vil reise med tog framover, og da må vi ha tilstrekkelig mange moderne tog å tilby togoperatørene. Det tar omtrent fire år å få levert togene vi nå bestiller, så skal vi ha nye togsett klare i 2024, må vi anskaffe disse togene nå.

Når kan kontrakten bli undertegnet og med hvem?

– Da NSB inngikk sin siste store kontrakt, om Flirt-togene i 2008, var det fem leverandører som deltok. Vi håper på minst like mange denne gangen. Med en ramme på opptil 200 tog er det en stor kontrakt som vi tror vil være attraktiv for mange av de store togprodusentene.  Det er planlagt tildeling av kontrakt i desember i år.

Hvor skal disse togene brukes?

– De første 30 togsettene skal erstatte dagens lokaltog Type 69 på linje L2 Stabekk - Oslo - Ski.

Hvordan vil de endre togtilbudet?

– En ny generasjon lokaltog skal gi bedre kapasitet, bedre komfort og bedre nettdekning. Dette handler om å gjøre folks reisehverdag enklere og bedre. Dagens lokaltog har plass til totalt cirka 570 passasjerer, med cirka 300 sitteplasser og cirka 270 ståplasser. De nye lokaltogene vil bli maksimalt 110 meter, som er 33 meter lenger enn dagens tog. Med gode ståplasser kan totalkapasiteten i et togsett bli 700-800 passasjerer. Nye togsett betyr også et godt klimaanlegg og mindre forsinkelser som skyldes feil på togsettene.

Les også: Vy kutter i strømforbruket

Vy har fått konkurranse av Go-Ahead og SJ. Har disse togselskapene, som jo leier togene deres, kommet med noen ønsker for nyanskaffelsene?

– Vi har dialog med både togoperatørene som skal leie togene, og med viktige grupper som skal reise med togene, for eksempel Norges Handikapforbund. Vi har fått gode og viktige innspill på behov og ønsker, blant annet viktigheten av universell utforming, fleksible arealer ved inngangspartiet og god nettdekning.

Når kan de 170 andre togene bli kjøpt?

– Med opsjonen på ytterligere 170 togsett sikrer vi oss en frihet med tanke på vekst og nye tilbud fremover. Det er ingenting som stopper oss fra å utløse opsjonen akkurat når vi måtte ønske det. Norske tog tror at de første opsjonene må utløses relativt raskt fordi det er en stor økning i togtrafikken.

Hvor kan det være aktuelt å bruke disse 170 togene, hvis de blir anskaffet?

– Det avhenger i stor grad av hva Jernbanedirektoratet etterspør i de neste konkurransen for trafikkpakkene på Østlandet, og hva togoperatørene tilbyr.  Etter at de gamle togene er erstattet på lokaltogstrekningene rundt Oslo, vil det være aktuelt å øke antall avganger og kapasiteten.  Etter hvert kan det også bli aktuelt å bruke dem på andre strekninger og i andre byer.

Er det virkelig behov for opptil 200 nye togsett?

– Veksten i persontogtrafikken de siste årene har vært over 5 prosent og vi må ta høyde for at denne veksten vil fortsette. Hvis Jernbanedirektoratets prognoser slår til, vil vi trenge opptil to nye tog per måned de neste årene for å møte veksten og erstatte gamle tog. I tillegg til nye lokaltog vil det også være behov for å anskaffe nye fjerntog.

Les også: 900.000 vil ha liggestol på toget

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– «The Land Where Lemons Grow» av Helena Attlee har jeg snakket mye om.  Nå synes jeg «Prisoners of Geography» av Tim Marshall virker spennende.

Hva gjør deg lykkelig?

– Småting som å gå tur med hunden vår Haggis, eller å kjenne at jeg treffer tennisballen midt i racketen blir jeg mer og mer glad i.

Hvem var din barndomshelt?

– Arthur Ash.  Han vant Wimbledon som 31-åring i 1975. Man må være tålmodig for å bli best.  Jeg drømte lenge om å bli en god tennisspiller og har det fremdeles gøy på tennisbanen.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Bruker altfor mye penger på noe som er helt unødvendig. Som oftest er det noe fint.

Er det noe du angrer på?

– At jeg aldri prøvde å bli arkitekt og at jeg sluttet å spille fiolin.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Pierre de Fermat må ha vært en interessant person.