Navn i nyhetene

– 12 timer er ikke nok

Randi Hagen Eriksrud i Av-og-til tror mange undervurderer hvor lenge promille sitter i kroppen.

Hvem: Randi Hagen Eriksrud (40)

Hva/hvorfor: Generalsekretær i organisasjonen Av-og-til, som har gjennomført en undersøkelse om bruk av alkohol og bilkjøring.

«Alkovett» er et sentralt begrep for Av-og-til. Hva legger dere i det?

– Alkovett er å ha et bevisst forhold til hvordan man drikker alkohol, og hvordan alkohol påvirker en selv og andre. Alkovett er å tenke over om man skal drikke, og når man skal stoppe. Noen ganger kan det være å moderere seg, andre ganger kan det bety å avstå helt fra alkohol.

Så dere er ikke en avholds-, men måteholdsorganisasjon?

– Nettopp. Vi er opptatt av at man i noen situasjoner skal være spesielt bevisst på at alkohol kan ha negative konsekvenser, som for eksempel når man er sammen med barn. Det er altfor mange barn i Norge som får en utrygg og vanskelig oppvekst på grunn av voksnes alkoholbruk.

Undersøkelsen deres viser at bare tre av fire ville bedt en bilfører som har drukket alkohol, om å la bilen stå. Hva tenker du om det?

– Jeg tenker at det burde vært enda flere som sier ifra. Det er anslått at det gjennomføres så mange som 14.000 kjøreturer i alkoholrus hver dag, og at å kjøre med 0,2 i promille gir en risikoøkning på 400-500 prosent. Å stoppe folk som kjører med promille er derfor viktig for din egen og andres sikkerhet.

Undersøkelsen viser også at bare én av tre ville ringt politiet, hvis de oppdaget at en som har drukket alkohol, satte seg i bilen.

– Jeg kan forstå at mange opplever en ekstra terskel med å koble inn politiet, fordi det oppleves som ekstra dramatisk for den man tyster på. Men her snakker vi om et alvorlig lovbrudd som kan få store konsekvenser ikke bare for den du tipser om, men også for andre på veien.

Vennskap kan vel også fort ryke hvis man ringer politiet i slike situasjoner?

– Det er det en risiko for. Men i min jobb hører jeg oftere den motsatte historien, fra folk som er takknemlige for at noen turte å gripe inn. Kanskje du blir den som forhindrer at vennen din skader seg selv eller andre i trafikken? Det er verdt litt dårlig stemning.

Hvorfor kjører så mange i fylla når det er så risikabelt?

– Det handler om flere ting. Jeg tror mange undervurderer risikoen ved å kjøre med litt promille, og at mange undervurderer hvor lenge promille sitter i kroppen. Vi vet at myten om 12-timersregelen fortsatt står sterkt. Mange tenker nok at det går greit å sette seg bak rattet 12 timer etter at man drakk siste pils. Slik er det ikke. Du kan fortsatt ha promille.

Bør straffenivået for fyllekjøring heves?

– Det viktigste er at Utrykningspolitiet fortsetter å prioritere promillekontroller, slik de gjør nå i forkant av sommeren, og at folk flest tør å si ifra hvis de ser noen som har tenkt å kjøre etter å ha drukket.

Bør man også unngå fyllesykling?

– Ja, det ville jeg absolutt gjøre. Promille og sykkel er heller ingen god kombinasjon, og du kan fort havne på legevakten. Ta buss eller taxi i stedet.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Balansekunst av Rohinton Mistry er den jeg tenker på umiddelbart. Sterk historie om fattigdom og gode mellommenneskelige relasjoner.

Hva gjør deg lykkelig?

– Sosialt samvær, alt fra lange frokoster rundt kjøkkenbordet hos foreldrene mine, hverdagsmiddag med mann og barn, kaffe med naboer ved sandkassa og en tur ut med venner.

Hvem var din barndomshelt?

– Karen Marie Ellefsen, Linda Medalen og Gøran Sørloth. Jeg var fotballspiller og den store drømmen var å bli sportsanker i Sportsrevyen.

Hva misliker du mest ved deg selv?

– Jeg er for dårlig til å parkere på liten plass, det blir ofte dyrt. Og så har jeg for lett for å velge sofaen foran joggeskoene på kvelden.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– Mye. Jeg demonstrerer gjerne for rettferdighet, likestilling, folks rett til å være den de er og for at barn skal vokse opp i trygge, gode rammer. Det er det for mange som ikke gjør i dag.

Hvem ville du stått fast i heisen med?

– Mine skivenninner. For å mimre om den årlige turen, planlegge neste og le masse. De hadde jeg klart mange timer sammen med på trang plass.

Mer fra Dagsavisen