Navn i nyhetene

Frykter ikke undergang

Direktøren ved Torp Sandefjord lufthavn vet ikke ennå om noen av de som mister jobben i Rygge kan få jobb hos dem.

Hvem: Gisle Skansen (55)

Hva: Administrerende direktør ved Torp Sandefjord lufthavn.

Hvorfor: Ansatte ved Moss lufthavn Rygge kan ifølge Aftenposten få jobb på Torp eller Gardermoen når flyplassen legges ned.

Hvor mange Rygge-ansatte er det realistisk at Torp kan ansette?

– Det er for tidlig å si noe om. I så tilfelle er det ikke vi som ansetter, men aktørene ved lufthavnen.

Har dere lyst ut noen stillinger?

– Nei. Det er uansett ikke aktuelt før i november.

Hvordan tok du nyheten om at Rygge legges ned?

– Jeg synes det er forferdelig trist. Avgiften er feilslått politikk. Hvis man går tilbake og ser på opprinnelsen til Rygge sivile lufthavn, var det i utgangspunktet et arbeidsmarkedstiltak for å motvirke den økende arbeidsledigheten i Østfold-området, og det har vært et vellykket grep. Nå står mange arbeidsplasser i fare og det er forferdelig trist. Selv om Rygge og Torp på mange måter er konkurrenter, har vi flere fellesnevnere enn motpoler. Vi sliter med nøyaktig de samme utfordringene hva gjelder rammevilkår der vi har en Avinor-modell som er helt håpløs for privateide lufthavner. Vi har hatt mange runder med embetsverket og politikerne, og nå mister vi en viktig alliert i den kampen.

Men var det lurt av Rygge å gjøre seg så avhengig av én aktør?

– Det er aldri lurt å putte alle eggene i en kurv, men spørsmålet er hvilket alternativ de hadde. Intensjonen var en helt annen da lufthavnen ble etablert. Rygge har forsøkt seg på innenlandstrafikk og å trekke til seg andre aktører, men norske myndigheter har stadig satt opp nye snubletråder. Da Ryanair ville etablere en base i Norge, var vi også i dialog med dem, men vi ønsket ikke å imøtekomme kravene de stilte for baseetableringen. Nå må vi huske på at Rygge, foruten Østfold, har mye Oslo-basert trafikk. Det samme er ikke tilfellet for Torp. Vi har flere bein å stå på, som i dag er veldig greit. Men jeg tror ikke Rygge hadde noe annet valg den gangen. De fikk jo begrensninger på åpningstider og trafikk, så da Ryanair ville åpne flere nye og spennende destinasjoner, er det klart de lot seg friste.

Hvilken passasjervekst forventer dere nå som Torp blir nærmeste flyplass for østfoldingene?

– Jeg har hørt rykter om at det ligger en flyplass lenger nordover også som heter Gardermoen. Men jeg håper jo de kommer til oss. Jeg vet ikke nøyaktig tallene, men vi forventer noen hundre tusen flere.

Hva gjør deg lykkelig?

– Samvær med familien, et kjærlig blikk fra min kone gjennom 30 år og når den gamle, kreftsyke hunden vår logrer med halen på båttur.

Hvem var din barndomshelt?

– Min far. Han var et grunnleggende godt menneske.

Hva misliker du mest ved deg selv?

– Jeg begynner å få et alderstillegg rundt midjen og har ikke ork til å trene det av meg.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– Rettferdige og likeverdige forhold for private lufthavner. Myndighetene bør våkne når de nå ser hva som skjer på Rygge og må for all del ikke dra med seg flere lufthavner ned.

Frykter dere det?

– Nei, men når vesle Torp faktureres for temmelig nøyaktig de samme kostnadene fra Avinor som Gatwick, som er nesten dobbelt så stor som Gardermoen, sier det seg selv at noe er riv ruskende galt.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Min kone leser ikke Dagsavisen Moss Dagblad, så da svarer jeg Scarlett Johansson.

Mer fra Dagsavisen