Navn i nyhetene

Skeptisk til bankene

Jorge Jensen i Forbrukerrådet mener andre har fått lov å stå i skyggen mens DNB har fått mesteparten av julinga i den norske debatten om Panama-papierene.

Hvem: Jorge Jensen (48)

Hva: Fagdirektør i Forbrukerrådet

Hvorfor: Har kritisert DNB blant annet for sin kundebehandling. I dag avholdes generalforsamling i storbanken.

Panama-papirene har reist en rekke spørsmål om DNBs aktivitet. Hva er det mest kritikkverdige, synes du?

– Mens DNB har fått mesteparten av julinga i den norske debatten, har andre fått lov til å stå i skyggen av vår største bank. Jeg er ikke sikker på at vi har fått full oversikt over omfanget blant norske foretak.

Hva synes du om DNBs respons på avsløringene, og politikernes reaksjoner?

– Det er bra at både DNB og politikerne er så tydelige på at de ikke skulle ha bistått til skatteunndragelse. Av denne holdningen kan vi forvente at avsløringene får konsekvenser for dem som har tatt aktiv del i praksisen som har ført til skatteunndragelser.

Du har kritisert DNB for eksporten av spareprodukter til Litauen, produkter som gjorde mange kunder til gjeldsslaver. En av dem, Ramunas Bogdanas, sier til Dagsavisen at han mener DNB bør slette gjelden til alle som ble «villedet». Synes du DNB bør gjøre noe for ham og andre kunder i tilsvarende situasjon nå?

– Sakene i Litauen er etter vårt syn mer lik enn forskjellig Røeggen-saken her i Norge. Her hjemme påla retten DNB å tilbakebetale Røeggen, og det kan også domstolene i Litauen komme til. DNB bør bidra til at sakene får en rettslig avklaring, blant annet ved å ta bort den rettslige risikoen det er for kunder å gå til sak mot en stor bank.

Til høsten lanserer Forbrukerrådet i samarbeid med Framtiden i våre hender, «Fair Finance Guide», som gjør det lettere å sammenligne bankenes etiske standard. Hvor viktig kan dette hjelpemiddelet bli for bankkundene, tror du?

– Vi har sett i undersøkelsene fra Framtiden i våre hender at flertallet av forbrukerne ønsker å kjøpe fra bedrifter som satser på etikk og bærekraft. Guiden blir i første omgang et verktøy for mer informasjon til kundene, og så får vi se om mer informasjon påvirker atferd. Håpet er at kundene bruker verktøyet til å utøve sin kundemakt.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Som økonomistudent leste jeg «Sevastopol» av Tolstoj. I det påfølgende tiåret trodde jeg bare russiske 1800-tallsforfattere kunne skrive fengslende. Det tror jeg ikke lenger.

Hva gjør deg lykkelig?

– Jeg har lett for å føle meg lykkelig. Det skjer daglig.

Hvem var din barndomshelt?

– I hvert fall Bent Svele (tidligere norsk håndballspiller), Staffan Olsson (tidligere svensk håndballspiller) og faren min.

Hva misliker du mest ved deg selv?

– Jeg burde følge bedre med når jeg spiller kort.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Jeg er veldig åpen for å skeie ut – ofte.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– De siste har vært markeringer mot terror og forfølgelse. Jeg gjør det gjerne igjen.

Er det noe du angrer på?

– Som katolikk har jeg kort vei til absolusjon.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Kona, selvfølgelig, og kanskje Christine Lagarde (leder av Det internasjonale pengefondet, IMF).