Nyheter
Kunnskapsministeren om mer læring i barnehagen: – Det skal være plass til lek
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) har store ambisjoner om å utjevne sosiale forskjeller blant norske barn, men hegner samtidig om lekens egenverdi i barnehage og skole.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap)Foto:
Javad Parsa/NPK
Arbeidet med å redusere sosiale og økonomiske ulikheter for barn, unge og deres foreldre er et stort prestisjeprosjekt for regjeringen Støre. Hele fem departementer er involvert i arbeidet som neste år skal munne ut i en stortingsmelding om sosial utjevning og mobilitet.
Som et ledd i dette arbeidet har kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun mottatt rapporten «Et jevnere utdanningsløp – Barnehage, skole og SFO som innsats mot ulikhet blant barn», som har høringsfrist 29. april.
Et sentralt forslag i rapporten er innføring av åtte timer obligatorisk, voksenstyrte læringsaktivitet i uka for alle 5-åringer i barnehage – såkalt lekbasert læring.