Justine (22): – Hvis jeg ikke jobbet her, hadde jeg nok ligget hjemme og sovet

Et bilverksted på Alnabru får unge og gamle fra Navs venterom tilbake i arbeidslivet. Manifest Tankesmie mener en slik mentorordning får skolelei ungdom inn i jobb, og eldre medarbeidere til å bli mer motiverte. De kaller det «vinn-vinn reformen».

– Hvis jeg ikke jobbet her, hadde jeg nok ligget hjemme og sovet, forteller Justine Omberg (22). 

– Nei, sier kollega Jarle Siggås (53) vantro. 

Omberg og Siggås jobber sammen hos Møller Medvind, et datterselskap hos Møller Bil. Men de er ikke helt som vanlige kollegaer: de jobber nemlig sammen i par, som del av et mentorprogram hos bilgiganten.

Manifest Tankesmie mener måten å få flere unge utenfor arbeidslivet inn i jobb, er å koble dem sammen med seniorer som kan dele kunnskap og livserfaring. Og vice versa. Hos Møller Bil har ordningen allerede vært i sving i ett og et halvt år. 

Da arbeidsgiverne hos Møller Medvind så at hun hadde interesse for foto, tilpasset de arbeidsdagen så Justine Omberg (22) fikk jobbe med noe hun liker.
Foto: Gina Grieg Riisnæs

Justine Omberg (22) er usikker på om hun hadde jobbet, om det ikke hadde vært for Møller Medvind. Foto: Gina Grieg Riisnæs

Les også: De sto fram med sin historie og fikk endret velferdsstaten

Lenge uten jobb 

Etter en trøblete barndom, begynte Omberg i arbeidstrening hos Nav i en alder av atten. Der tilbragte hun flere år av og på, til Nav ringte og spurte om hun kunne tenke seg å jobbe hos Møller Medvind. 

– Jeg tror de så at jeg hadde gått ganske lenge uten ordentlig jobb, forteller hun.

Justine Omberg, er usikker på om hun hadde vært i jobb, dersom det ikke hadde vært for Møller Medvind.
Foto: Gina Grieg Riisnæs

Med tilrettelegging fra arbeidsgiverne, kan hun nå jobbe med foto i stedet for å klargjøre biler. Foto: Gina Grieg Riisnæs

Arbeidet hos Møller går i å klargjøre biler. Gamle kjøretøy vaskes, poleres og lakkes til de er så gode som nye og klare for salg. Da hun ankom fabrikken på Alnabru, hadde hun null erfaring fra bilbransjen. Likevel fant Omberg seg fort til rette. 

– Åh, det var kjempebra, sier hun, om overgangen fra arbeidstrening til arbeidsliv. 

– Det er veldig god opplæring her. Og miljøet er veldig bra. 

Etter kort tid fikk hun bytte ut klut og pussemaskin med kamera og blitz-system. 

– Jeg tror sjefene så jeg hadde jobbet med foto på arbeidstrening, så de spurte om jeg ville prøve meg som fotograf. Dét likte jeg mye bedre. 

Litt over ett år etter at hun ankom, har hun kapret fast jobb hos Møller Medvind. 

Jarle Siggås (53) jobber med foto og bilklarering hos Møller Medvind. Han trives godt med å være tilbake i arbeidslivet, etter å ha vært sykemeldt i to år.
Foto: Gina Grieg Riisnæs

Jarle Siggås (53) klargjør biler og fotograferer hos Møller Medvind. Foto: Gina Grieg Riisnæs

Natt og dag 

Nå går dagene med til å fotografere de nyoppussede bilene som er klare for salg. Og til å lære opp Siggås. Han ankom bilverkstedet i juni, etter å ha vært ute av arbeidslivet i to år grunnet sykdom. Å starte hos Møller, beskriver han som å komme til en helt ny verden. 

– Det var som natt og dag, forteller han. 

Jarle Siggås (53) sier overgangen til Møller Medvind var som natt til dag.
Foto: Gina Grieg Riisnæs

Da han begynte hos bilselskapet, hadde Jarle Siggås vært ute av arbeidslivet i to år. Foto: Gina Grieg Riisnæs

Også han ble spurt om han kunne tenke seg å jobbe med foto, i tillegg til å klargjøre biler. Etter å ha jobbet flere i år i fotobutikk da analoge kameraer fremdeles var normen, ble det vanskelig å si nei til muligheten.  

Nå utgjør de sammen foto-teamet hos Møller på Alnabru. Selv om det formelt er 22 år gamle Omberg som lærer opp Siggås, deler de begge erfaringer med hverandre. 

Les også: Systemet straffer de som har minst å rutte med 

Siden oppstart 2018, har Møller Medvind fått over 40 mennesker i arbeid.
Foto: Gina Grieg Riisnæs

I lokalene på Alnabru, jobber over 40 ansatte med å klargjøre biler. 

Et samfunnsoppdrag 

Tall fra Statistisk Sentralbyrås (SSB) statistikkbank, viser at antall sysselsatte i befolkningen har falt fra 79,2 til 76,2 prosent de siste ti årene, mellom 2008 og 2018. Ifølge en rapport fra Manifest Tankesmie er 86.000 innbyggere i alderen 15 til 29  verken i arbeid, utdanning eller opplæring.

Den statistikken, vil Møller Bil bidra til å få ned. Derfor startet bilgiganten opp Møller Medvind i 2018, som innførte mentor programmet kort tid etter oppstart.

– Vi bestemte oss for å ta en enda større del av samfunnsoppdraget, sier Mari Schage Førde, oldebarn til gründeren av Møller Mobility Group, og en av to grunnleggere bak Møller Medvind.

– Vi kan bil. Og sysselsetting har vi holdt på med like lenge, i snart nesten nitti år. 

De ønsker å få ned statistikken for arbeidsledighet, ved å forene de to. Menneskene de tar inn, ansettes først med en tre måneders prøveperiode gjennom Nav. Deretter jobber de i underkant av ett år, før de blir tilbudt fulltidskontrakt. 

– Vi har enkelte her som har vært i ti arbeidstreninger hos Nav. De har måttet slutte hver gang tilskuddet fra Nav er blitt borte, sier daglig leder Bjørn Erik Tangen.

–Vi må gi disse folkene noe de ikke vil miste, slik at de kan motivere seg selv.

Nøkkelen her, mener han er å gi alle som starter mulighet til å ende i hundre prosent fulltidsjobb.  

– Midlertidighet er en av de største fattigdomsfellene for unge i Norge i dag. Du kommer aldri til matfatet, hvis du ikke har en fast stilling. Er det et sånn samfunn vi vil ha?

Justine Omberg (22) og Jarle Siggås (53) jobber sammen i mentorordning hos Møller Medvind.
Foto: Gina Grieg Riisnæs

Omberg og Siggås er to av de ansatte, som jobber sammen i mentorprogrammet. 

Svikter de eldre

Ved oppstart, tok de kontakt med Nav for å nå ut til de unge som står på siden av arbeidslivet. Men hvorfor stoppe der? 

– De unge er de Nav ønsker seg i arbeid, fordi de er de dyreste å ha arbeidsløse. Men seniorene er virkelig en gruppe samfunnet har gitt opp, hvis du har passert femti, fortsetter Førde.

Tall fra Manifest Tankesmiens rapport, viser at for hver senior som går to år lenger i arbeidslivet, tjener samfunnet i snitt 700.000 kroner. Ifølge tall fra Navs oversikt over arbeidsledighet i oktober, er 8.372 mennesker i alderen 50 til 59 år arbeidsledige. For de over 60 år, er tallet 4.683. 

– Den gruppen av eldre blir bare fler og fler, som ingen vil satse på. Uansett hvor mange mastergrader de har. Har du nådd en viss alder, kommer du ikke inn i arbeidslivet igjen, forteller Førde.  

Les også: Ansatte tre år etter nedleggelsen av Rygge: – Det føltes som at jeg hadde mislykket 

Lanserer reform

Magnus Marsdal, leder hos Manifest Tankesmie, mener denne type mentorprogrammet bør innføres i flere deler av arbeidslivet.

Derfor lanserer de en «Vinn-vinn reform»,  der den erfaring og kompetanse som finnes hos seniorer som ikke orker arbeid i «førstelinja» stort lenger, brukes til å lære opp unge som står uten yrkeserfaring og utdanningspapirer, og som trenger en ekstra håndsrekning for å komme inn i arbeidslivet.  

– Det må gjøres prøveprosjekter før det innføres i full skala. Men målet er at ordningen kan tas i bruk, sier Marsdal til Dagsavisen, meen understreker at de ikke har en plan for å innføre dette i arbeidslivet. 

– Eldre som må stå lenger i jobb for å få en folketrygd og leve av, og yngre som faller varig utenfor arbeidslivet er to grupper som stadig omtales som vanskelige å sysselsette, fortsetter han. 

– Når det gjelder seniorene, så er det slik at vi tvinger folk i tunge yrker til å stå lenger i jobb for at de skal få en pensjon å leve av, og da plikter samfunnet å tilrettelegge for det. Dette gir dem en mulighet til å stå lenger i en meningsfull jobb uten at de trenger å slite seg ut, fortsetter han. 

De unge som kan trenge en mentor, mener han kan være folk som kanskje ikke lykkes med å få fagbrev, men som kan være motiverte for yrkeslivet og en inntekt.  

– Vårt forslag er det motsatte av mange velmente idéer om skolegang. Det er ikke løsningen for den gjengen her. Her er det snakk om arbeidsorientert og skoletrøtt ungdom, sier Marsdal, og avslutter: 

– Norsk partipolitkkk er så dominert av utdanningsmiddelklassen og de skoleflinke, at man har mistet synet av at arbeid kan være veien inn i arbeidslivet for mange av dem som ikke tar høyere utdanning.