Innenriks

Vil redde Rygge

Avinor og Stortinget vil bygge en tredje rullebane på Gardermoen. Men den rullebanen finnes allerede på Rygge, mener Senterpartiet.

Bilde 1 av 2

– Vi ønsker en langsiktig gjenåpning og vekst for Rygge flyplass i stedet for Gardermoen, sier nestleder i Senterpartiet, Ola Borten Moe, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Rygge flyplass i Østfold måtte legge inn årene i fjor etter at det siste flyselskapet som benyttet flyplassen, Ryanair, valgte å legge ned sine avganger fra Rygge. Det irske flyselskapet oppga da at det var regjeringens flyplassavgift som var hovedårsaken til at de droppet Rygge. Omtrent 500 ansatte mistet jobben.

Les også: Rygge må vente på AIM Norway

Arbeidsplasser

Siden da har lokalt næringsliv forsøkt å gjenopplive flyplassen, men til ingen nytte. Samtidig planlegger Avinor, med Stortinget i ryggen, å bygge en tredje rullebane på Gardermoen. Nå mener Senterpartiet at planene om å utvide Gardermoen bør skrotes. I stedet bør vi gjenopplive Rygge flyplass.

– Det vil være kjempeviktig for lokalt næringsliv og for Østfold. Østfold er et av fylkene med høyest arbeidsledighet. Vi trenger sårt arbeidsplassene. Vi har mange teknologi- og kompetansebedrifter som ligger i Nedre Glomma-området, Halden og Moss som er avhengig av eksport. Da vil en flyplass med direkteavganger være veldig viktig, sier ordfører i Trøgstad kommune for Sp, Ole André Myhrvold.

Også Senterpartiets førstekandidat for Stortinget i Akershus, Sigbjørn Gjelsvik, er enig i at man bør prioritere Østfold.

– Som politikere må vi se på hva som samfunnsmessig lønner seg. Det er rart å bruke opptil 20 milliarder kroner på en ny rullebane på Gardermoen når vi har allerede en eksisterende rullebane på Rygge som ligger klar, sier han.

Les også: – Må innse at tiden for å ta dagsturer til London for å shoppe er forbi

Avinor: – Dårlig idé

Konserndirektør i Avinor, Jon Sjølander, avviser kontant at gjenåpning av Rygge kan erstatte en tredje rullebane på Gardermoen.

– Vi mener at å eventuelt ta Rygge flyplass i bruk igjen, er et supplement, ikke et alternativ til en tredje rullebane på Oslo Lufthavn. En av grunnene til det er at trafikkveksten på Gardermoen er så stor at det vil tilsi at å gjenåpne Rygge bare vil utsette en tredje rullebane i noen få år. Det vil ikke stanse behovet, sier Sjølander.

– Er det ikke penger å spare på å bruke en eksisterende rullebane framfor å bygge en ny?

– Den rullebanen som finnes på Rygge nå har bare kapasitet til noen få millioner passasjerer i året. Hvis vi må bygge en helt ny flyplass på Rygge for å ta veksten, snakker vi om helt andre kostnader, sier Sjølander.

At en tredje rullebane på Gardermoen er eneste alternativ forstår ikke Borten Moe.

– Heathrow har to rullebaner. Det er verdens travleste flyplass. Selv om det bor bra med folk på Østlandet, så bor det dobbelt så mange mennesker i London alene som det bor i hele Norge. Det henger ikke sammen. Hvis du får utnyttet kapasiteten på Rygge der infrastrukturen allerede finnes, sier det seg selv. Jeg kan ikke fatte og begripe at du da trenger fire rullebaner i umiddelbar nærhet, sier han. (ANB)

Mer fra Dagsavisen