Innenriks

Vil intervjue lærerstudenter

UTDANNING: Opptaksintervjuer er medisinen mot lærerkrisen, mener Trond Giske (Ap). Det er kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) helt uenig i.

Som Dagsavisen skrev i går slutter én av tre studenter som utdanner seg til å bli lærer i grunnskolen. Det kommer fram i en rapport fra en ekspertgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet. Situasjonen i Norge beskrives som dramatisk, og eksperter frykter læremangelen er kommet ut av kontroll.

- Kritisk

- Jeg er bekymret. Hvis ikke dette rettes opp vil Norge komme i en situasjon der vi har kritisk lærermangel, sier leder av utdanningskomiteen på Stortinget, Trond Giske (Ap).

Han vil derfor at en intervjuer studentene før de får plass på lærerutdanningen.

- Vi i Arbeiderpartiet ønsker å innføre opptaksintervju. Karakterer er viktig. Men skal du jobbe som lærer er det også veldig viktig med formidlingsevne, personlige egenskaper, og motivasjon, sier Giske.

- Kan ikke det bli ganske omfattende å gjøre nasjonalt?

- Skulle vi gjort det allment så ville det blitt omfattende, ja. Men målet er å starte med en forsøksordning og høste erfaringer derfra, sier Giske.

- Ikke forberedt

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har ikke tro på Giskes medisin.

- Det er gjort forsøk med dette allerede, og det er ingenting som tyder på at det har noe si på frafallet. Så hvis Giske tror at det er løsningen på kvalitetsutfordringen i lærerutdanningen har han et stykke igjen, sier Isaksen.

Han understreker samtidig at frafallet på lærerutdanningen ikke er høyere enn på andre bachelorutdanninger. Men han er bekymret for rekrutteringen, og mener utdanningen har for dårlig kvalitet i dag

Han mener høyskolene og universitetene selv må ta ansvar for at studentene ikke faller fra.

- Hovedutfordringer er at studentene ikke er forberedt faglig eller mentalt. Rapporten som kom denne uka har klare råd til institusjonen, og det er ikke noe poeng å vente på nye tiltak fra regjeringen før de setter i gang, sier Isaksen, og viser til lærerløftet til regjeringen, som en langsiktig satsing.

Praksissjokk

Nestleder i Utdanningskomiteen Iselin Nybø (V) mener det ikke nytter med økte søkertall så lenge frafallet er så stort som det er.

- Derfor må vi heve statusen til læreryrket. Det vil motivere folk til å søke, og bli i utdanningen. En måte å gjøre det på er å få til en femårig lærerutdanning, som det er flertall for på Stortinget nå.

- Er du sikker på at det å gjøre utdanningen lenger vil stoppe frafallet?

- Ikke det å forlenge utdanningen alene. Mange nyutdannede lærere får praksissjokk. Derfor burde vi også legge enda mer praksis inn i utdanningsløpet, sier Nybø.

Isaksen sier han vil komme tilbake til når en femårig utdanning for lærerne er på plass.

sofie.prestegard@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen