Innenriks

Vil ha ny flyavgift

Flypassasjeravgiften er på dødsleiet, men det skremmer ikke politikerne fra å ønske seg nye flyavgifter.

Høyre har allerede vedtatt å fjerne flypassasjeravgiften, som trådte i kraft så sent som 1. juni i fjor, og erstatte den med «en avgift som har klar miljøeffekt».

Venstre, som var sentral for å få på plass flypassasjeravgiften, ønsker omtrent det samme som Høyre.

Nå ligger det an til at også Ap vedtar noe lignende under sitt landsmøte i slutten av april.

– Landsmøtet skal drøfte et forslag om å erstatte dagens flypassasjeravgift med en avgift som har reell klimaeffekt og som tar hensyn til distriktsarbeidsplasser og rutetilbud, forteller samferdselspolitisk talsperson Eirik Sivertsen.

Les også: Ryanair, SAS og Norwegian sier NEI til Rygge

– Flyavløsningsavgift

SV, på sin side, vil beholde flypassasjeravgiften og i tillegg få på plass en ny flyavgift. Det ble vedtatt under partiets landsmøte og blir nå gjentatt i et representantforslag fra partiets stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås.

«Jernbanen skal ha same høve til langsiktig finansiering av utbyggingar som Avinor og bompengeselskapa, slik at kostnadene vert fordelte over levetida til investeringa. Difor bør det etablerast ein øyremerka flyavgift etter modell av bompengefinansiering av vegar, der flyavgifta innkreves på strekninger som planlegges for lyntog, ei såkalla flyavløysingsavgift», heter det i forslaget.

Denne avgiften mener SV bør bli gjeldende på flyreiser mellom Oslo og de fire store byene i Sør-Norge som har flyplasser - Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand.

Pengene som kommer inn må brukes til «lyntogutredning, planlegging og utbygging», slik at reisetidene med tog mellom de nevnte byene blir på 2,5 timer, mener SV.

Partiet mener også at det må være et mål å få slike reisetider mellom hovedstedene i Skandinavia.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Øk avgiftene

Også Miljøpartiet De Grønne ønsker å gjøre noe med flyavgiftene til fordel for toget. «De Grønne vil øke avgiftene på forurensende flyreiser kraftig for å redusere flytrafikk og stimulere til utvikling av utslippsfri løsninger», heter det i partiets nye utkast til programforslag.

Partiet vil bruke disse pengene til å redusere reisetiden med tog mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim til fire timer, og Oslo-Stavanger til seks timer, innen 2025.

Det å stanse planene om en tredje rullebane på Gardermoen, vil også begrense veksten i flytrafikken, ivrer miljøbevegelsen, men Ap vil ikke si tvert nei til en slik utvidelse.

– Ap mener det er viktig å avklare nødvendig areal for en tredje rullebane ved Oslo lufthavn. Når dette skal avgjøres i Stortinget, vil vi ta de miljømessige avveininger samt vurdere behovet for en kapasitetsutvidelse, sier Eirik Sivertsen.

Les også: Høyre vedtok å fjerne flypassasjeravgiften

Mer fra Dagsavisen