Innenriks

– Vil gi barnet valgfrihet

– Vi ønsker å åpne dørene, slik at vår datter får bedre valgfrihet når hun skal studere eller skal ut i arbeidslivet.

Slik begrunner Lillian Yvonne Sharp beslutningen om å ta datteren på sju år ut av Bytårnet skole i Moss og inn på Children’s International School (CIS), som starter opp i samme by til høsten.

Sharps valg er et eksempel på en klar trend, der foreldre bytter ut offentlig med privat. I skoleåret 2004/2005 var det 8.645 elever som gikk på privatskole i Norge, ifølge Utdanningsdirektoratet. I 2013/2014 var tallet 14.127, en økning på mer enn 60 prosent (tall fra inneværende skoleår er ikke klart).

Diskusjonen om privatskoler går langs flere linjer. Også om den nye skolen i Moss. Det er bekymring for at den offentlige skolen utarmes med tanke på at lærerkrefter vil søke seg ut av den offentlige skolen. Noen foreldre er redde for at det skal bli overvekt av ikke-etniske norske elever i klassene i den offentlige skolen. Politisk er det prinsipielle innvendinger mot å etablere private skoler.

Lillian Yvonne Sharp har merket seg alle innvendinger. Og som lærerstudent i Halden har hun også diskutert forholdet mellom private og offentlige skoler. Så familiens valg er tuftet på et bevisst grunnlag.

LES OGSÅ: Foten ned for ministerens privatskoler

Ingen kritikk

– Selv om vi tar vår datter ut av Bytårnet skole etter at hun gikk der i første klasse, kritiserer jeg ikke lærerne eller skolen. Men jeg ser at rammevilkårene for den offentlige skolen fører til flere utfordringer. Det er blant annet for store klasser, med opp mot 30 elever. Det gjør det vanskelig for lærerne å se hver enkelt elev. Jeg synes også at barna blir for lite utfordret.

– Hvilke andre grunner har du til å velge en kostbar, privat skole?

– Min mann er fra Shetland og er engelsktalende. Vi vil at vår datter skal få solid engelskopplæring, slik at hun kan snakke og skrive språket flytende. Siden undervisningen på CIS foregår på engelsk, vil hun dermed ha to språk når hun er ferdig på skolen. Det er norskundervisning på CIS, så jeg er ikke redd for at hun skal gå glipp av det norske språket.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Mindre klasser

– Vi har fått beskjed om at maks antall elever på CIS skal være 21 elever; og sannsynligvis blir de mindre enn det. Det vil gi lærerne større mulighet til å følge opp hver enkelt elev. Det er også stor grad av digitalisert undervisning. Blant annet vil hver elev få en iPad, som skal brukes aktivt alt fra første klassetrinn. Jeg ser også positivt på at hver elev skal lære seg å spille et instrument, sier Lillian Yvonne Sharp.

– Og prisen?

– Ja, vi betaler en del. Men dette handler om en investering i vår datters framtid. Da er det verdt å prøve om dette vil fungere. Når vi betaler for å bruke en slik privat skole, er det også lettere å stille krav til skolen hvis de ikke oppfyller løftene sine. Vår datter har også en kusine som skal begynne på CIS, noe som gjør det litt enklere å ta dette valget.

Mari Maurstad

– Vi baserer oss på en internasjonal lærerplan som oppfordrer til personlige og faglige prestasjoner, og gode holdninger. Elevene skal utfordres, og det er viktig å følge deres personlige utvikling. Vi legger også vekt på estetiske fag, og har Mari Maurstad som lærer i teaterfag, sier Lise Holman, som er rektor ved den nye skolen i Moss.

Mer fra Dagsavisen