Innenriks

Vil bli venner

Onsdag fant samferdselsministeren omsider tid til å snakke med de jernbaneansatte om den største omveltningen for jernbanen på over 100 år.

Klokka 11 var de på plass i departementet, både Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, NITO, Tekna og representanter for noen YS-forbund som også organiserer jernbaneansatte. Møtet med Ketil Solvik-Olsen (Frp) varte i én time og noen minutter.

– Fram til dette møtet har vi vært i kun to møter i departementet, opplyser Kjell Atle Brunborg, leder av Norsk Jernbaneforbund.

LES OGSÅ: Lokfører viste finger til jernbamereformen

– Ikke opplevd lignende

– I april 2014 ble vi innkalt og fortalt at de var ferdige med et skisseforslag til en jernbanereform. Så hørte vi ikke noe mer før det begynte å gå rykter i slutten av februar i år om at de skulle legge fram jernbanereformen rundt påsketider. Dette fortalte jeg til Dagsavisen samme måned. Dagen etter ble vi innkalt til et nytt møte hvor vi ble bedt om innspill, men da var reformen nærmest ferdig. Flere møter har det ikke vært, bortsett fra at vi ble orientert én time før pressekonferansen hvor jernbanereformen ble lagt fram, fortsetter han.

– Hva synes du om at dere ikke er blitt tatt med på råd i større grad?

– Vi har aldri opplevd noe lignende før. Når det i tillegg er snakk om noe som omtales som den største endringen i jernbanens historie, blir det enda mer betenkelig at de ansatte ikke er blitt involvert mer i selve prosessen, svarer Brunborg.

Også Rolf Jørgensen, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund, reagerer på at Samferdselsdepartementet så langt har nøyd seg med å orientere i stedet for å involvere de ansatte.

– Dialog og reell medinnflytelse innebærer ikke at man blir innkalt til departementet for en orientering, sier Jørgensen.

Følg oss på Twitter og Facebook!

– Konstruktivt

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var selv fornøyd etter gårsdagens møte og ser fram til to nye samlinger i løpet av høsten.

– Nå er jernbanereformen vedtatt i Stortinget, og vi er inne i en ny fase. Det er viktig å involvere de ansatte hele veien. De sitter på veldig mye kunnskap. Vi hadde en god og konstruktiv runde, og selv om det er klare og forskjellige synspunkter, er alle opptatt av å få til gode løsninger, sier Solvik-Olsen til Dagsavisen.

– Inntrykket er at alle parter nå legger politikken til side og jobber for en best mulig jernbane, sier han.

LES OGSÅ: Her motbeviser LO Høyres tankremtube-tese

– Ønsker samarbeid nå

Høyre, Frp og samarbeidspartiene Venstre og KrF vedtok jernbanereformen i Stortinget mandag.

I tillegg til de to planlagte møtene til høsten, åpner departementet åpner for flere møter ved behov, opplyser Brunborg.

– Nå er de selvfølgelig ute etter at reformen skal bli vellykket. De vet at for å lykkes med dette, må de ha med seg motiverte ansatte, påpeker Jørgensen.

– Hvordan kom det til uttrykk under møtet?

– Det som var tema, var at Samferdselsdepartementet og statsråden nå ønsker å involvere de ansatte i gjennomføringen av reformen, og det ble klart gitt uttrykk for at man ønsker en jernbane som fungerer tilfredsstillende mens reformarbeidet pågår, svarer Jørgensen.

– Vil de ansatte klare å oppfylle det ønsket når motstanden mot reformen er så stor? Det kom jo tydelig til uttrykk da 2.000 demonstrerte mot reformen foran Stortinget mandag.

– Vi som ansatte vil bestandig gå inn for å holde hjulene i gang. Vi ønsker at toget skal være et godt transportmiddel selv om vi mener at regjeringens reform ikke er den rette medisinen for jernbanen. Det vil definitivt ikke være i vår interesse å ødelegge jernbanen eller arbeidsplassene våre.

Mer fra Dagsavisen