Nyheter

- Vi må bli bedre

Private tjener fett på å hjelpe pasienter å bruke rettigheter de allerede har. Informasjonen er for dårlig, vedgår Helsedepartementet.

I går skrev Dagsavisen om den nye industrien som blomstrer i helsefloraen: Firmaer som på ulike måter, mot betaling, hjelper pasienter raskere fram i helsekøen eller til behandling i utlandet. Administrerende direktør Siri Ingels i Vertikal Helseassistanse, som blant annet formidler helseforsikringer, fastslo i gårsdagens avis at firmaet hjelper sine kunder til å få helsetjenester de har krav på.

Nettopp det skaper reaksjoner: Når en pasient har fått en diagnose og har krav på behandling, kan hun selv velge å benytte et annet tilbud, i Norge eller utlandet, på statens regning gjennom fritt sykehusvalg. Høyres Bent Høie beskrev det i går som en «fallitterklæring» at et marked for å hjelpe pasienter å bruke rettigheter de har uansett, vokser fram. Hans stortingskollega Line Henriette Hjemdal (KrF) mener utviklingen er trist.

- Den offentlige helsetjenesten fungerer ikke etter intensjonen. Vi spør oss hvilke grep helseministeren vil foreta seg, slik at disse selskapene, som vokser opp på grunn av byråkrati, ikke trengs. Jeg regner med hun mener at det er medisinskfaglige grunner som skal gi prioriteringer i helsetjenesten, og ikke hvem som roper høyest, sier Hjemdal.

Les også: Henter ut millioner i helsekøer

- Betenkelig

Helseministeren kunne i går ikke kommentere saken. Statssekretær Robin Kåss innrømmer at det er rom for forbedring når pasienter velger å kjøpe hjelp til å navigere i helsevesenet:

- Generelt er det viktig at folk får behandling og ventetidene går ned. Men dette er ikke tjenester man trenger å kjøpe, men som man kan få gratis gjennom fritt sykehusvalg. Det vi ser, er at de såkalte helseforsikringsselskapene i stor grad benytter seg av det offentlige tilbudet. Hvis selskapene tjener penger på å få sine kunder raskere inn til behandling i det offentlige, er det betenkelig, mener Kåss.

Han mener mange som bruker store summer på privat behandling kunne fått det samme gratis i det offentlige ved å hevde sine rettigheter.

- Mange syke har ikke kapasitet til å passe på at sykehuset gjør det de skal. Skjønner du ikke at mange vil betale for at andre tar den jobben?

- Jo. Men de viktigste til å hjelpe er fastlegen og sykehuset som mottar henvisningen. Vi har også fritt sykehusvalg og grønt nummer pasienter kan ringe for å få hjelp til å benytte alternative sykehus med kortere ventetid. Når firmaer tar betalt for tjenester det offentlige tilbyr, er det åpenbart at informasjonen ikke er god nok fra vår side og at mange ikke kjenner sine rettigheter. Vi må lære hvordan vi kan bli bedre på å gi informasjon, og vi må forenkle regelverket. Denne typen formidlingsordninger bør være unødvendig, sier han.

SV-leder Audun Lysbakken mener byråkratiseringen av helsevesenet har gått for langt når folk velger å kjøpe slik hjelp.

- Det som bekymrer meg, er at evnen til å benytte seg av sine rettigheter er et klassespørsmål i Norge. Vi ser at de som i utgangspunktet har best helse og best råd, er de som benytter seg mest av offentlige helsetjenester, sier Lysbakken.

Vil ikke moralisere

Han sier han vil diskutere alle løsninger som gjør det lettere å være pasient, men presiserer at SV vil prioritere det offentlige helsevesenet framfor å gjøre det lettere å velge private løsninger med en gang.

- Det burde ikke være behov for at noen yter disse tjenestene, og jeg misliker at det blir en business. Men løsningen må jo være at vi blir flinkere innenfor det offentlige til å gjøre folk i stand til å bruke de rettighetene de har. Jeg vil ikke moralisere over dem som velger å benytte seg av private løsninger, men det er vårt ansvar å sørge for at det ikke blir nødvendig.

ingrid.hvidsten@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen