Innenriks

Vet du hvem som kjører deg hjem?

PÅ JAKT: Spionkamera, blåtann og identitetsjuks. Dette er bare noen av våpnene som brukes i jakten på drosjelappen.

- Det var ei tid da vi stusset over hvorfor så mange hadde på seg lue når de kom for å avlegge eksamen på taxiskolen. Det var for å skjule blåtanna i øret. Enkelte har hatt med seg spionkamera for å filme prøvene våre. Andre har hatt jukselapper innsydd i skjorta og mobiltelefoner i støvlene. Oppdager vi forsøk på juks, politianmelder vi og avslår å godkjenne prøven, sier Petter Karlsen til Dagsavisen.

Karlsen driver Taxiskolen, som utdanner nye drosjesjåfører. Han viser oss inn i de lyse skolelokalene på Fyrstikktorget på Helsfyr der undervisningen foregår. I det lille testrommet sitter framtidige sjåfører og tar kjennskapsprøven og testes i kartbok. Alt foregår digitalt, og hver PC-bås overvåkes av video­kamera.

Det er også «vakter» til stede inne i lokalet for å avdekke påfallende atferd.

Identitetsjuks

Dagsavisen har den siste tida vært i kontakt med flere sentrale aktører i drosjenæringen. De tegner et bilde av omfattende juks i jakten på kjøreseddel for taxi.

Norges Taxiforbund mener at frislippet av drosjeløyver og selskaper i bransjen de siste 15 årene verken har ført til bedre kvalitet for oss kunder eller lavere pris. Tvert imot mangler det offentlig egenkontroll av drosjenæringen.

- Vi vet at kriminelle som er dømt for vold og andre alvorlige forhold, kjører drosje som om ikke noe har skjedd. «Feil person» tar teoriprøven, og sjåfører uten drosjelappen kjører drosje. Vi stusser over at enkelte sjåfører snakker så lite norsk at de må ha med seg tolk når de henter løyvedokumentet. Hvordan kan de da ha bestått kjentmannsprøven og norsktesten, spør Glenn Tuxen, styreleder i Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling.

Han bekrefter at drosjesentraler har innslag av straffedømte blant sine sjåfører. Drosjer og drosjesjåfører har vært involvert i flere gjengopprør.

Ødelegger for alle

Glenn Tuxen og Knut Thomassen i Norges Taxiforbund forteller at de er kjent med det som skjer. De sier at de vil det livs og at det ødelegger omdømmet for hele drosjenæringen. Ett tiltak de har foreslått for Samferdselsdepartementet, er at det offentlige arrangerer eksamen og ikke overlater det til drosjeselskapene.

De forteller at enkelte drosjesentraler stiller svært lave krav til språk og geografikunnskaper blant sine løyvehavere og sjåfører.

Petter Karlsen i Taxiskolen peker på lavt kunnskapsnivå blant sjåfører.

- Kunnskapsnivået i norsk og geografi blant sjåførene kan være tragisk dårlig. Det avdekker vi når de kommer til oss for å ta eksamen eller vil begynne å kjøre for en annen sentral, sier han.

Karlsen forteller at de også har kandidater som kan «drosjeveiene», snarveiene erfarne drosjesjåfører kjenner godt til.

- Da er det lett å trekke den slutningen at de har kjørt drosje lenge før de fikk drosjelappen, sier Karlsen.

Umulig å miste

Taxiskolen har siden 2011 arrangert felles prøver for alle drosjesentralene i Oslo og Akershus, men Norgestaxi har nå fått tillatelse av politiet til å arrangere prøven i egen regi. Det er politiet som utsteder kjøreseddel - så er det opp til drosjesentralene å godkjenne løyvehaverne til sin sentral. Løyvehaverne ansetter sjåfører.

- I dag er det kun manglende økonomisk vandel og annen heldagsstilling som du kan miste løyvet for. Selv ikke politiets vandelsvurdering er nok til å nekte en sjåfør å kjøre, sier Glenn Tuxen i Norges Taxiforbund.

Han legger til at det er løyvehavernes ansvar å sørge for at rett sjåfør faktisk kjører bilen, og ikke en annen, uten kjøreseddel for taxi. Men løyvehaveren tjener jo faktisk penger på identitetsjuks, sier Tuxen.

- Kommer det klager til sentralen på enkelte sjåførers oppførsel, kan løyvehaveren bare true med å gå over til en annen sentral. Sentralen presses av eierne til å skaffe flere sjåfører. Det gjør det vanskelig for passasjerer å vinne fram med en klage, sier han.

nina.johnsrud@dagsavisen.no

Store
prisforskjeller

Det er fritt drosjevalg i Oslo og Akershus. Du trenger ikke ta drosjen først i køen, men kan velge.

Prisene taxiselskapene tar for samme tur varierer mye. Til Gardermoen fra Oslo sentrum tar ett selskap 600 kroner, et annet 1.200 kroner.

De fleste selskapene har fire forskjellige tidssoner, avhengig av klokkeslett, ukedag og om det er en helge- eller høytidsdag. For hver av tidssonene er det forskjellig takst avhengig av antall passasjerer.

Selskapene som har tillatelse til å kjøre drosje i Oslo er: Oslo Taxi, Norgestaxi, Taxi 2, Christiania Taxi, ByTaxi, Follo Taxi, Ski Taxi. Asker og Bærum Taxi, Nedre Romerike Taxi, Øvre Romerike Taxi, Null-Taxi, Taxi 3.

ikke undersak

Mer fra Dagsavisen