– Byvekstavtalene er en viktig del av regjeringserklæringen. Byvekstavtalene og satsingen på kollektivtrafikk har gitt renere luft, mindre kø og lavere klimautslipp. Det har gitt bedre byer å leve, bo og jobbe i, sier han i en kommentar til NTB etter Frps ekstraordinære landsstyremøte om bompengesaken onsdag.
LES OGSÅ: Frp-topp før krisemøte: Akutt situasjon der ute
Han påpeker at Venstre i regjeringsplattformen har fått gjennomslag for en ambisiøs klimapolitikk med et historisk høyt klimamål.
– Vi har fått gjennomslag for en historisk satsing på og utbygging av jernbane og kollektivtrafikk. Vi har femdoblet satsingen på kollektivtrafikk siden 2013 og har i år bevilget 3,7 milliarder kroner til byvekstavtaler og belønningsordningen for kollektivtrafikk i de ni største byene, sier Breivik.
LES OGSÅ: Frp blir passert av Miljøpartiet De Grønne i en partimåling for juni. Samtidig går Folkeaksjonen nei til mer bompenger kraftig fram
Videre understreker han at regjeringserklæringen fastslår fortsatt utbygging av effektive løsninger for kollektivtransport, for gående og syklister i byområdene gjennom etablering av byvekstavtaler og belønningsordninger.
---
Dette vil Frp forhandle om
- Frps landsstyre har sendt partileder Siv Jensen til forhandlinger med regjeringspartiene for å få redusert bompengeutgiftene. Her er kravene:
- • Stoppe nye bypakker.
- • Endre nullvekstmålet.
- • Slette bompengegjeld.
- • Kutte kostnader i eksisterende bypakker.
- • Stille strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter når staten bidrar med penger til byområdene.
- • Nei til veiprising.
---