Innenriks

Varsel om farlig luft der du er

Torsdag starter testingen av en ny varslingstjeneste som viser hvor farlig lufta er til enhver tid, uansett hvor i Norge du er.

At et slik tilbud trengs, går fram av en rapport Det europeiske miljøbyrået (EEA) la fram tidligere denne uka. Den viser at svevestøv årlig fører til om lag 1.300 for tidlige dødsfall i Norge.

– Målet med den nye varslingstjenesten er definitivt å redusere problemene luftforurensningen medfører for folkehelsa, sier Anna von Streng Velken, leder av seksjon for transport og luftkvalitet i Miljødirektoratet.

– I dag er det kommuner som ikke har oversikt over luftforurensningen i det hele tatt. Nå vil alle kommuner kunne få informasjon om utviklingen i luftkvaliteten helt ned til områder på 50 ganger 50 meter, time for time. Det gir dem mulighet til å iverksette akuttiltak, men også mer langsiktige tiltak slik at de kan unngå framtidige akuttsituasjoner.

Bakgrunn: Miljøfartsgrense i Oslo fra 1. november

Dialog med Yr

Denne informasjonen skal også gjøres tilgjengelig for hver og en av oss.

– Først skal den nye varslingstjenesten testes ut av kommunene, og når vi har fått luket ut eventuelle problemer, skal alle kunne få informasjon om hvordan luftkvaliteten er hvor de bor og oppholder seg. Vi har en dialog med (værmeldingstjenesten) Yr om dette, forteller Velken.

– Når kan vi begynne å sjekke denne tjenesten?

– Vi avventer med å angi en dato for dette. Først vil vi ha tilbakemeldinger fra de 140 kommunene som så langt har vist interesse for denne varslingstjenesten, svarer Velken.

Brukerne vil ikke bare få løpende oppdatering av nivåene av svevestøv, men også informasjon om nitrogenoksid, svoveloksid og bakkenær ozon.

– Hvorfor lanseres en slik varslingstjeneste nå?

– Norge ble i 2015 domfelt av ESA for brudd på EUs luftkvalitetsdirektiv på grunn av overskridelser av tillatte utslipp. Senere har Riksrevisjonen konkludert med at det statlige og kommunale arbeidet for å sikre god nok luftkvalitet, ikke har vært samordnet nok. Derfor har vi gjennom luftsamarbeidet laget dette verktøyet sammen, svarer Velken.

Dette luftsamarbeidet omfatter Miljødirektoratet, Statens vegvesen, Meteorologisk institutt, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet.

Både de og andre jobber på flere fronter for å bedre luftkvaliteten i Norge. Et eksempel på det er miljøfartsgrensene som innføres i Oslo også denne vinteren, også det fra i dag.

Dermed blir det bare tillatt å kjøre i 60 kilometer i timen på fire strekninger for å unngå oppvirvling av svevestøv.

– Hvis vi kan få flere til å respektere fartsgrensene vil vi også redusere luftforurensningen der folk bor, sier overingeniør Henrik Ness Mikkelsen i Statens vegvesen.

Saken fortsetter under bildet.

Over hele Europa protesteres det mot dårlig luftkvalitet. Her fra Pristina i Kosovo, tidligere i år. Foto: Visar Kryeziu/NTB scanpix

Over hele Europa protesteres det mot dårlig luftkvalitet. Her fra Pristina i Kosovo, tidligere i år. Foto: Visar Kryeziu/NTB scanpix

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Advarer mot tilbakeslag

Piggdekkgebyr, rushtidsavgift, miljødifferensierte takster og en dreining av bilavgiftene til fordel for nullutslippskjøretøy, er andre tiltak som har bidratt i riktig retning for norske lunger, nevner forskningsdirektør Britt Ann K. Høiskar ved Norsk Institutt for luftforskning (NILU). Faren for tilbakeslag i arbeidet med å bedre luftkvaliteten er likevel så absolutt til stede, mener hun.

– Når det gjelder svevestøv er framtidsutsiktene avhengig av blant annet utviklingen i trafikkmengde og bruk av vedfyring til oppvarming. Det er viktig at man unngår trafikkvekst i årene som kommer, for å unngå økte problemer knyttet til veistøv, som er en hovedkilde til de litt større partiklene (PM 10), understreker Høiskar.

Samtidig kan et godt ment forbud slå uheldig ut.

– Det er usikkert hvordan forbudet mot oljefyring fra 2020 vil slå ut i forhold til svevestøv i lufta. Hvis folk erstatter oljefyring med ved eller pellets, kan dette føre til økt luftforurensning om vinteren. Her er det viktig at man fokuserer på oppvarmingsløsninger som har lave eller ingen utslipp, anbefaler Høiskar.

Les også: Brage (11) måtte rømme fra oslolufta (Dagsavisen+)

422.000 i 41 land

At også mange andre land har en lang vei å gå, går med all tydelighet fram av den nye rapporten fra EEA, nevnt tidligere i denne artikkelen.

– Eksponering for små luftbårne partikler var årsak til cirka 422.000 for tidlige dødsfall i 41 europeiske land i 2015, opplyser Christina Guerreiro.

Hun er ikke bare forskningsdirektør ved NILU, men også hovedforfatter av den nye EEA-rapporten.

Situasjonen var langt verre før. I 1990 var det om lag en halv million flere for tidlige dødsfall på grunn av luftforurensning i Europa, enn nå.

– Tidligere og nåværende politikk, samt teknologiske framskritt har ført til en langsom, men sikker framgang, konstaterer Guerreiro.

Les også: Tidligste snøfall på seks år i hovedstaden

Miljøfartsgrenser

* På samme dag som testingen av den nye landsomfattende varslingstjenesten starter, blir det på nytt innført miljøfartsgrenser i Oslo.

* Dette skjer på følgende strekninger: Riksvei 4 Sinsen-Grorud, Ring 3, Ryen-Granfosstunnelen, E18 Hjortnes-Lysaker (gjelder hverdager fra 06.00 til 22.00) og Riksvei 163 Østre Aker vei-Økern-Stovner.

* Fartsgrensen på alle disse strekningene blir 60 kilometer i timen i tiden framover.

* Miljøfartsgrensene vil bli vurdert underveis denne vinteren, og de kan bli opphevet for en periode før de på nytt blir innført utover våren, opplyser Vegvesenet.

Mer fra Dagsavisen